De reden voor deze trend is volgens de twee brancheverenigingen de fiscale
wetgeving rond de auto.
Autokopers begonnen steeds kleinere en zuinigere auto’s aan te schaffen vanaf
het moment dat zowel de aanschafbelasting als de fiscale bijtelling bij
zakelijk gebruik werden gebaseerd op de CO2-uitstoot in plaats van op de
netto catalogusprijs van de auto. Zowel de particulier als de zakelijke
rijder zijn kleinere en zuinigere auto’s gaan rijden.
Bij de particuliere kopers is de Kia Picanto het meest populair gevolgd door
de Peugeot 107 en de Volkswagen Up. Bij de zakelijke berijders staat de
Renault Mégane op nummer één gevolgd door de Volkswagen Polo en de Ford
Focus, alle drie auto’s met een of meer versies die voor 14 procent fiscale
bijtelling in aanmerking komen.
CO2-uitstoot
In vergelijking met enkele jaren geleden is er een duidelijke verschuiving
naar kleinere auto’s. Als gevolg daarvan is de gemiddelde CO2-uitstoot
(volgens de officiële meting) bij nieuw verkochte benzineauto’s in 2012
gedaald tot 125 g/km en bij diesels tot 109 g/km.
De gemiddelde CO2-uitstoot zou volgens de EU in 2015 op 130 g/km moeten
uitkomen en Nederland zit daar nu dus al ver onder.
Lees meer autonieuws op Carros.nl.
Lees ook:
bijtelling
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl