De omzet behaald met de verkoop van duurzaam voedsel, is vorig jaar voor de
tweede keer op rij met met zo’n 30 procent gestegen ten opzichte van het
jaar ervoor. Dat heeft het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en
Innovatie woensdag bekendgemaakt.
Het succes kan voor een groot deel worden verklaard door een sterke stijging
in het aanbod van duurzaam vlees. Veel supermarkten hebben in 2011 hun
assortiment aangepast, waardoor consumenten een grotere keuze hadden uit
biologische en fairtradeproducten.
De verkoop van de al langer populaire producten met een zogeheten EKO-keurmerk
steeg met 134,4 miljoen euro (20,1 procent) het sterkst in 10 jaar. De omzet
van diervriendelijke producten met het label ‘beter leven’ werd daarnaast
bijna verdubbeld.
Het totale marktaandeel van duurzaam voedsel groeide afgelopen jaar van 3,5
naar 4,5 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl