Volgens hem hebben Nederland en de andere landen voor invoering per 1 januari 2012 getekend, op voorwaarde dat het een ,,wereldwijd werkend systeem wordt”. Nu steeds meer landen zich roeren tegen het systeem, wil Atsma het andermaal aan de orde stellen. ,,We gaan alles op alles zetten om te voorkomen dat dit alleen in Europa wordt ingevoerd.” En dat betekent volgens Atsma aanpassingen of uitstel. ,,Het effect mag niet zijn dat buiten Europa nieuwe hubs komen, zodat er alleen maar meer gevlogen en dus CO2 uitgestoten wordt.” Volgens de bewindsman heeft Nederland nu gelukkig ,,enige medestanders” in Europa.

Behalve uitstel tot andere werelddelen iets soortgelijks invoeren, is het volgens Atsma wellicht een idee om het anders alleen voor vluchten binnen Europa in te voeren.

Er vol tegenin

Directeur Camiel Eurlings van KLM is blij dat Atsma er vol tegenin gaat. ,,In theorie is het een goed systeem”, aldus de voormalige bewindsman voor de luchtvaart. ,,Als de hele wereld meedoet, is er geen sprake van concurrentievervalsing.” Nu doet niemand mee.

,,Sterker nog, de wereld keert zich ertegen.” Zo heeft Rusland al gedreigd dat over Siberië vliegen duurder wordt en wil China de landingsrechten verhogen.,,Dan moet je durven zeggen: we maken pas op de plaats”, aldus Eurlings.

Ook Schiphol-topman Jos Nijhuis is in principe een voorstander van het systeem. ,,Mits de belangrijkste economieën ter wereld zich erachter scharen.'' Volgens Nijhuis is Schiphol als belangrijk vervoersknooppunt in de wereld niet vanzelfsprekend. ,,We steunen het, maar alleen op basis van een gelijk speelveld.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl