Nederland heeft relatief dure mobiele bel- en databundels, bij gebrek aan een onconventionele prijsvechter zoals Frankrijk wel kent.
De Nederlandse consument zit opgescheept met dure bel- en databundels omdat het de hier actieve aanbieders ontbreekt aan creativiteit. ,,Iedereen doet hetzelfde. Het wordt tijd voor een nieuwe speler die rare dingen doet”, zegt de Nederlandse OESO-onderzoeker Rudolf van der Berg.
Frankrijk heeft in Free wel zo’n ‘rare aanbieder’, zegt Van der Berg. Een jong telecombedrijf dat de concurrentie scherp houdt door om de zoveel tijd nieuwe, innovatieve aanbiedingen te doen. ,,Zoals voor 20 euro per maand onbeperkt bellen naar 40 landen en toegang tot 5 miljoen wifi-hotspots. Een vergelijkbaar abonnement bestaat in Nederland niet”, aldus Van der Berg.
Het gevolg is dat Frankrijk van de 34 OESO-landen wat belbundels betreft een van de goedkoopste is, terwijl Nederland op die lijst middenmoter is, blijkt uit het onderzoek dat het samenwerkingsverband van geïndustrialiseerde landen donderdag publiceerde.
Let wel: prijzen in de onderstaande grafiek zijn in dollars en voor de vergelijkbaarheid tussen armere en rijke landen is gecorrigeerd voor verschillen in koopkracht.
Franse internetondernemer breekt mobiele markt open
De Franse ondernemer die verantwoordelijk is voor het openbreken van de markt, is de 45-jarige internetondernemer Xavier Niel. Met een geschat vermogen van zo’n vijf miljard euro, geldt Niel als één van de belangrijkste techondernemers van Frankrijk.
Op z’n vijfentwintigste richtte Niel de eerste Franse internetprovider op. Die verkocht hij in het jaar 2000 voor ongeveer 40 miljoen euro, om zich vanaf 2002 met aanbieder Free te storten op de verkoop van gecombineerde pakketten van telefonie, internet en tv.
Free is inmiddels de tweede internetserviceprovider, achter Orange, de dochter van de voormalige staatsmonopolist France Télécom.
Afgelopen jaar startte Free ook met het aanbieden van mobiele telefonie, waarbij het telecombedrijf onbeperkt bellen en mobiel internet aanbood voor bodemprijzen van 20 euro per maand, de helft van wat concurrenten als Orange, SFR en Bouyges vragen. Inmiddels heeft Free 5,4 miljoen mobiele klanten, waarop in 2012 wel een verlies van 46 miljoen euro werd geleden.
Lees ook:
Deze Franse internetondernemer wil de elite opschudden
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl