Het lijkt erop dat Frankrijk en Nederland na overleg weer vrienden zijn in de strijd om de belangen van KLM.
Minister Hoekstra van Financiën en zijn Franse evenknie Bruno Le Maire onderstreepten in een schriftelijke verklaring hun steun aan de baas van het moederbedrijf Air France-KLM, de Canadees Ben Smith.
Over de positie van KLM-baas Pieter Elbers repten ze echter niet. Elbers’ herbenoeming als topman van KLM zou op de tocht staan door de zet van de Nederlandse overheid om haar belang in AF-KLM te vergroten.
Hoekstra was vrijdagmorgen vroeg naar Parijs gekomen om uit te leggen waarom de Nederlandse staat zonder medeweten en tot onaangename verrassing van de Fransen aandelen in de houdstermaatschappij heeft gekocht. Daardoor heeft de Nederlandse staat sinds woensdag net als de Fransen 14 procent van de aandelen in handen.
Gezamenlijk werkplan in de maak
Na een gesprek van ruim anderhalf uur op het Franse ministerie van Financiën leek de kou uit de lucht en verschenen beide bewindslieden voor een korte persconferentie. Vlak daarvoor zetten de Fransen nog gauw even de Nederlandse vlag naast die van Frankrijk en de EU.
Hoekstra gaf toe dat de geheime aandelenkoop een onorthodoxe maatregel was. "Maar wat we gedaan hebben toont onze commitment aan de Franse staat." Le Maire zei dat Frankrijk en Nederland "Europese partners en vrienden zijn."
De twee kondigden ook een werkplan aan om van Air France-KLM "de beste maatschappij" ter wereld te maken. Volgens Hoekstra is het "van cruciaal belang" van zowel Nederland als Frankrijk dat de luchtvaartmaatschappij beter gaat presteren. Het toekomstplan moet eind juni af zijn.
De werkgroep die het plan gaat opstellen om Air France-KLM concurrerender te maken wordt voorgezeten door de Nederlandse thesaurier-generaal Christiaan Reebergen en zijn Franse ambtgenoot Martin Vial.
Lees meer:
- De Nederlandse staat is aandeelhouder geworden van Air France-KLM en krijgt zo net als de Franse regering een stem aan tafel
- Hoe topman Pieter Elbers zich populair en onmisbaar maakte bij KLM – hij mag blijven, maar betaalt wel een forse prijs
- KLM brengt veel meer winst binnen dan Air France – Franse stakingen drukken op jaarcijfers 2018