Geen opgepimpte versie van het Roy Donders-juichpak, geen nieuwe zweefduikmunt van Robin van Persie en geen Oranjecamping nabij de Franse speelstadions. De uitschakeling van Oranje na het verlies tegen Tsjechië (2-3) berokkent ondernemers en delen van de Nederlandse economie volgend jaar een flinke strop.
Het missen van het EK in Frankrijk betekent alleen al voor de supermarkten een inkomstenderving van ruim 50 miljoen euro.
Daarbij komt nog de schade voor onder meer de horeca en de reisindustrie met pakketreizen naar EK-duels. De tv-verkopers zullen evenmin blij zijn: tussen 2004 en 2012 groeiden de tv-verkopen in zomers met grote voetbaltoernooien gemiddeld 15 procent, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Supermarkten missen omzet
Het WK in Brazilië leverde de supermarkten 54 miljoen euro extra omzet op, aldus Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK. In juni van dit jaar noteerden de supermarkten daarentegen zónder groot toernooi een omzetdaling van 2,4 procent. “De oranjekoorts heeft zeker invloed”, zegt Holla. “Kijk alleen maar naar de spaaracties rond het Nederlands elftal. Die ga je straks in Frankrijk mogelijk allemaal missen.”
Een extra domper is volgens hem de langere duur (10 juni-10 juli) van het EK in Frankrijk. Met 24 deelnemende landen zou het positieve economisch effect veel groter kunnen zijn, zeker wanneer Oranje lang in de race zou blijven.
Domper voor KNVB
Het ontbreken van het Nederlands elftal op het EK kan de KNVB de komende jaren miljoenen euro's aan inkomsten kosten. De ook internationaal met verbijstering gevolgde kwalificatiereeks betekent een forse deuk voor het goede imago van het Nederlandse voetbal, stelt sportmarketeer Frank van den Wall Bake.
"We stonden bekend als een toonaangevend voetballand dat vaak aantrekkelijk, aanvallend speelt. Dat werd bevestigd op het WK vorig jaar, maar strookt nu op geen enkele manier met het huidige elftal."
Omdat het Nederlands elftal als 'merk' nu minder hoog wordt ingeschaald, kan de KNVB minder geld vragen voor tv-gelden en het spelen van oefenwedstrijden. Dit gaat per wedstrijd om enkele tien- tot honderdduizenden euro's, maar kan - zeker als ook het WK 2018 gemist wordt - de komende jaren oplopen tot in de miljoenen.
De meeste vaste sponsoren van de KNVB hebben een contract tot na het WK 2018, maar betalen nu niet de bonus van een paar ton die ze bij het bereiken van het EK zouden hebben moeten uitkeren aan de nationale voetbalbond.
"Als de interesse in Oranje bij de consument terugloopt, zullen sponsoren gaan twijfelen over verlenging van het contract en de voorwaarden ervan", zegt Van den Wall Bake. "Al verwacht ik niet dat het zo'n vaart loopt dat mensen minder geïnteresseerd raken in het Nederlands elftal. Voetbal is groot en kan best een stootje hebben."
Toch ziet Van den Wall Bake het niet zo somber: "Gelukkig hebben we de Olympische Spelen in Rio volgend jaar nog. Dat kan voor Nederland sportief en commercieel een hoop goed maken."