Consumenten die zich hebben gebundeld in stichtingen om geld te krijgen van bijvoorbeeld banken, verzekeraars of Volkswagen, hebben voor zeker 1,6 miljard euro aan claims ingediend. De stichtingen vertegenwoordigen zeker een half miljoen Nederlanders.
Dat schrijft de Volkskrant op basis van een inventarisatie. De bedragen kunnen verder oplopen als nog meer consumenten zich aansluiten bij de stichtingen.
Volgens de krant stapelen het aantal nieuwe claims zich op. Zo maakte vrijdag de organisatie Clean bekend dat het namens duizenden autobezitters een schadevergoeding van Volkswagen gaat eisen vanwege het dieselschandaal. Donderdag stelde ConsumentenClaim dat het compensatie claimt voor treinreizigers die in te drukke treinen moesten reizen.
Amerikaanse trekjes
In sommige zaken melden meerdere stichtingen zich. Zo heeft ook Volkswagenaudiclaim zich gemeld om vergoedingen van Volkswagen te krijgen. Veel stichtingen hebben bovendien claims lopen bij verschillende organisaties. Zo meldde ConsumentenClaim zich ook bij Volkswagen. In totaal heeft die stichting meer dan tien claims lopen, waaronder ook Nuon en Fortis. De initiatiefnemer van Volkswagenaudiclaim zette ook stichtingen op onder de naam Woekerpolisproces en Renteswapschadeclaim.
Volgens hoogleraar aansprakelijkheidsrecht Eddy Bauw melden zich in sommige zaken wel zes of zeven stichtingen. De Nederlandse claimpraktijk begint Amerikaanse trekjes te krijgen, zo stelt hij.
Te weinig toezicht op bestuur
Dat consumenten zich bundelen in een stichting heeft voordelen, omdat de rechter dan maar één keer uitspraak hoeft te doen. Maar er is vaak te weinig toezicht op het bestuur. Dat bleek bijvoorbeeld bij de stichting Loterijverlies, dat een eis bij de Staatsloterij neerlegde omdat die gokkers jarenlang verkeerd informeerde over winkansen. De deelnemers kregen nog geen compensatie, maar de oprichter zette wel schimmige buitenlandse vennootschappen op.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl