Op de tweede plaats staat supermarktketen Albert Heijn, gevolgd door concurrent Jumbo. Ook over Wehkamp, Hema, Blokker en de Bijenkorf oordelen Nederlanders gemiddeld gunstig.

Volgens OC&C is vertrouwen het sleutelwoord voor het succes van een winkel. Van de tien winkelketens waarin klanten het meeste vertrouwen stellen, staan er acht ook in de algemene top 10. Bij gebrek aan vertrouwen is juist een lage plek het gevolg.

Niet altijd doorslaggevend

Verder blijkt dat lage prijzen niet altijd doorslaggevend zijn, zelfs niet in moeilijke economische tijden. Vier winkelketens die bij de beste tien staan in het ‘algemeen klassement’ (Albert Heijn, Selexyz, de Bijenkorf en Esprit) scoren slecht als het gaat om lage prijzen. Daar spelen de kwaliteit van producten en een goede winkeluitstraling een belangrijke rol.

Verder valt op dat onlinewinkels hoog door de consument worden gewaardeerd. In de top 10 staat naast bol.com ook wehkamp.nl. Klanten geven de ketens niet alleen een hoog rapportcijfer op het onderdeel ‘keuze’, maar ook wat betreft service en winkeluitstraling.

Gunstige cijfers

OC&C merkt een verband op tussen de waardering van winkelketens en de groei van het betreffende bedrijf. Bol.com realiseerde het afgelopen 'crisisjaar' een omzetgroei van 20 procent, aldus de consultant. Ook bedrijven als Jumbo, Hema en RFS Holland, de eigenaar van wehkamp.nl, kunnen terugkijken op gunstige cijfers.

Het onderzoek van OC&C is in Nederland uitgevoerd onder ruim 2300 consumenten die werden ondervraagd over 47 grote Nederlandse winkelketens. Daarbij werd niet alleen een totaaloordeel gevraagd maar werd ook de waardering gemeten op tien aspecten, zoals lage prijzen en winkeluitstraling. Het onderzoek in Nederland maakt deel uit van een breder onderzoek naar winkelketens in zes landen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl