Het is even wennen, maar vanaf 19 augustus hebben de publieke televisienetten een nieuwe naam. Nederland 1, 2 en 3 zijn vanaf dan NPO 1, 2 en 3. Ook Zapp en Zappelin krijgen de afkorting van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) voor hun naam.
De naamswijziging was al begin dit jaar aangekondigd voor na de zomer. Ook de radiozenders moeten eraan geloven, die krijgen vanaf deze dag dezelfde toevoeging: NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO Radio 3FM, NPO Radio 4, NPO Radio 5 en NPO Radio 6.
De naamswijziging volgt na de introductie vorig jaar van de gezamenlijke internetportal npo.nl en de NPO-apps. De NPO kocht de domeinnaam overigens van de Nederlandse Postduivenhouders voor 100 duizend euro.
Herkenbaarheid publieke omroep
De publieke omroep doet dit naar eigen zeggen voor de herkenbaarheid, omdat de namen van de tv-netten, radiozenders en websites tot nu toe te verschillend zijn. “We geven de Nederlandse Publieke Omroep hiermee een duidelijk en herkenbaar gezicht dat je overal terugziet”, zegt NPO-bestuurder Shula Rijxman.
“Er worden elk jaar opnieuw honderden mooie programma’s door de omroepen gemaakt. Het grootste risico is dat ons aanbod te versnipperd raakt. En in al dat mediageweld willen we goed te vinden zijn.” De NPO denkt hiermee bijvoorbeeld beter tegenwicht te kunnen bieden aan internationale mediamerken als YouTube, Google en Apple.
De individuele omroepen behouden hun eigen logo's. De naamswijzigingen kost de NPO ruim 1,5 ton.
De naamswijziging stuitte op de nodige kritiek in zowel de Tweede Kamer als bij de omroepen. De VPRO liet eerder weten in de omroepgids 'tot in lengte van dagen' vast te zullen houden aan de oude namen. Volgens een woordvoerster is de omroep nog steeds niet blij met de nieuwe namen, en we zijn niet de enige'', maar gaat de VPRO er alsnog wel in mee.
Lees ook
Hoe de NOS indirect Ajax subsidieert
Nederlands bedrijfje succesvol met megaschermen van oude televisies
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl