Van Rees vindt het onbespreekbaar dat het personeel daarbovenop nog eens 3 procent van het huidige loon inlevert. NedCar bevestigt dat wordt gezocht naar een bijdrage van de werknemers van tussen de 2 en 5 procent. Daarbij kan worden gedacht aan werktijdverkorting en het opschorten van verhogingen. De directie praat donderdag het personeel bij over deze en andere kwesties, zoals de zoektocht naar autofabrikanten die hun model bij NedCar willen laten maken.

Van Rees sprak donderdag van een ,,gigantisch dilemma”. Eigenaar Mitsubishi verwacht van NedCar een bijdrage in het terugdringen van de verliezen. Eind dit jaar beslist Mitsubishi over de toekomst van NedCar. Tijdelijk loon inleveren zou de Japanners mild kunnen stemmen, maar die garantie is er niet, aldus Van Rees. ,,De onzekerheid blijft onverminderd groot”, zei hij.

Kernramp in Japan

Daarnaast heeft Mitsubishi hinder van de kernramp in Japan. Door de schaarste aan elektriciteit in Japan wordt bij bedrijven daar de stroom geregeld uitgeschakeld. Bovendien zijn enkele toeleveranciers gevestigd in het gebied bij de ontplofte kerncentrales. Door dit alles kunnen onderdelen moeilijk of op termijn niet meer worden geleverd. Volgens een woordvoerster van NedCar kan dat ertoe leiden dat eind mei een onbekend aantal productieloze dagen moet worden ingevoerd. Dat kan leiden tot vertraging in de productie, maar het totaalvolume blijft overeind staan, aldus de woordvoerster.

Van Rees wees op een nieuwe regeling van het ministerie van Sociale Zaken waarbij bedrijven die last hebben van de Japanse kernramp, werktijdverkorting kunnen aanvragen. Volgens Van Rees komt NedCar daarvoor zeker in aanmerking.

NedCar hoopt eind april goedkeuring van Mitsubishi te krijgen voor het plan om andere partijen te zoeken voor de productie van auto's bij de Limburgse autofabriek, zei de woordvoerster van NedCar donderdag.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl