Bronnen bevestigden tegenover het ANP dat de twee contracten die formeel nog
moesten worden getekend over de productie van Mini’s door BMW in Born en de
verkoop van de fabriek nu zijn getekend.
Eerder al sloot de huidige eigenaar van NedCar, Mitsubishi, een
principe-akkoord met VDL over de overname. Voor de 1500 medewerkers van
NedCar werd formeel ontslag aangevraagd, maar het is de bedoeling dat ze
vanaf 2015 weer in dienst zijn.
Een verdere groei van NedCar in Born is zeker mogelijk, zei directeur Joost
Goovaarts van NedCar maandag in een gesprek met het ANP. ,,Als we op tijd
kunnen starten, de kwaliteit van de auto’s prima is en we binnen de kosten
blijven, dan is verdere groei mogelijk”, aldus Govaarts.
,,BMW heeft een sterk geloof in deze fabriek, maar je moet het bewijzen. BMW
is niet over een nacht ijs gegaan, de eerste contacten waren een jaar
geleden al. We hadden het voordeel dat we succesvolle productiestarts op
onze cv hebben staan.”
Het tot stand komen van de contracten rond NedCar is niet vanzelf gegaan. Met
name de mededeling in februari dat Mitsubishi de fabriek ging verkopen,
maakte verder praten met BMW heel moeilijk. ,,Op 6 februari stortte de
wereld in. BMW had ineens grote vraagtekens: wat moeten we nog met NedCar”,
herinnert Govaarts zich.
NedCar en BMW
,,We hadden een bedrijfsplan gemaakt ervan uit gaande dat de productie van de
Outlander nog wel even zou duren. Maar Mitsubishi maakte de verkoop en
sluiting bekend. Ons bedrijfsplan, opgesteld voor BMW, was opeens
waardeloos. Op 7 februari moest ik hemel en aarde bewegen om te voorkomen
dat BMW er een streep door zette. Tijdens een videoconferentie met BMW heb
ik een vlammend betoog gehouden en een tijdschema beloofd, waarbinnen we een
nieuw bedrijfsplan zouden maken. Dat werd vervolgens boksen om het halen van
deadlines, maar we zijn erin geslaagd!''
,,Het is een enorme klus geweest. Het is uiteindelijk gelukt omdat alle
partijen vertrouwen in elkaar hadden. Dat heeft ook te maken met de
geweldige drive van VDL-directeur Wim van der Leegte en de bijdrage die
minister Maxime Verhagen heeft geleverd. Op momenten waarop er bottlenecks
dreigden in de discussie heeft Verhagen er mede voor gezorgd dat partijen
weer op dezelfde lijn zaten.''
NedCar, zei Goovaarts, wordt nu een zelfstandig bedrijf binnen VDL, dat een
kapitaalinjectie van 50 miljoen euro deed. Met de gebouwen en het materiaal
dat Mitsubishi achterlaat, moet NedCar daarmee aan zijn toekomst bouwen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl