Er zijn twee scenario’s, zeggen bronnen rond NedCar. Het inktzwarte scenario is dat eigenaar Mitsubishi de stekker eruit trekt. Dan sluit de Limburgse autofabriek waarschijnlijk nog dit jaar. Het tweede scenario is dat de Japanse eigenaar doorgaat met een nieuw product. Dat garandeert weliswaar de continuïteit, maar de vraag is ten koste van hoeveel werkgelegenheid dat gaat. Naar verwachting moet in dat geval de helft van het personeel naar huis.

Mitsubishi stelde een beslissing over de toekomst van NedCar eerder al enkele malen uit, tot ongenoegen van de in onzekerheid verkerende medewerkers en vakbonden. Als uiterste datum stelde Mitsubishi dinsdag 7 februari in het vooruitzicht. Het wordt dus een dag eerder. Mocht Mitsubishi besluiten de fabriek dicht te doen, dan moeten de medewerkers nog tot eind dit jaar blijven werken aan de productie van de Mitsubishi Colt.

Erg gemotiveerd zullen de medewerkers dan niet meer zijn, waarschuwden de vakbonden eerder al. NedCar heeft samen met de bonden de afgelopen jaren alles op alles gezet om nieuwe partijen te vinden voor de productie van auto’s in Born. Als de fabriek sluit, is verder zoeken zinloos, laten betrokkenen weten. De mensen die deze auto’s moeten maken, zijn er dan niet meer.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl