Het demissionaire kabinet haalt 2,5 miljard euro uit het Nationaal Groeifonds voor openbaar vervoer-projecten.

1,5 miljard euro wordt aangewend voor het doortrekken van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. 1 miljard is voor het spoor tussen Schiedam en Delft.

In totaal is 4,1 miljard euro toegekend aan aan tien duurzame projecten die de Nederlandse economie moeten versterken.

Het demissionaire kabinet haalt 2,5 miljard euro uit het Nationaal Groeifonds voor ov-projecten in de Randstad. Er gaat 1,5 miljard euro naar het doortrekken van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofdorp.

De overige 1 miljard euro is voor verbetering en uitbreiding van het spoor tussen Schiedam en Delft. In beide gevallen is dat de helft van de geschatte investeringssom.

De ministers Wopke Hoekstra van Financiën en Bas van ’t Wout van Economische Zaken hebben in totaal 4,1 miljard euro toegekend aan tien projecten die de Nederlandse economie op een duurzame manier moeten versterken.

Ze zorgen bijvoorbeeld voor een hogere productiviteit of creëren nieuwe bedrijvigheid. De komende vijf jaar is vanuit het groeifonds 20 miljard euro beschikbaar voor dit soort investeringen.

Andere projecten waarvoor het kabinet het groeifonds wil aanspreken draaien om onder meer groene waterstof, kwantumtechnologie en innovaties in het onderwijs en de gezondheidszorg.

"Met deze investeringen op verschillende fronten wordt door het Nationaal Groeifonds een belangrijke eerste stap gezet richting het verhogen van onze toekomstige welvaart", aldus Hoekstra.

Op advies van een commissie onder leiding van Hoekstra's voorganger Jeroen Dijsselbloem wordt een bedrag van 646 miljoen euro direct toegekend, deels onder voorwaarden.

De overige 3,5 miljard wordt wel opzijgezet, maar de aanvragers moeten extra onderbouwing geven voordat het geld definitief wordt toegekend. In deze eerste ronde waren projecten voorgedragen ter waarde van in totaal ruim 25 miljard euro.

Lees ook: