Dat is de standaard procedure bij vliegtuigongelukken. Dit stelt Frank Allard,
secretaris-generaal van Barin, de koepel van vliegmaatschappijen die in
Nederland actief zijn, schrijft Het
Financieele Dagblad.
Reisorganisatie doet niet ter zake
"Welke reisorganisatie is gekozen doet niet ter zake. In dit soort
gevallen handelen de gedupeerden rechtstreeks met de maatschappij. Hoe deze
de schademeldingen zal oppakken weet ik niet. Dat hangt af van de
luchtmaatschappij."
Hij meldt daarbij dat reizigers altijd van tevoren kunnen zien met welke
carrier ze vliegen als ze een reis boeken bij een reisorganisatie. Hierdoor
is het voor de consument te controleren met welke maatschappij ze reizen.
Afriqiyah
Van het Libische Afriqiyah is alleen nog weinig bekend. Het bedrijf is in
2001 opgericht en nog niet eerder betrokken geweest bij een ongeval.
Consumenten kennen de maatschappij voornamelijk vanwege de lage prijzen.
Maar Barin spreekt van een jonge, betrouwbare organisatie die ook op
Schiphol vliegt. "Ze worden door allerlei instanties erkend", zegt
hij. "Ze staan niet op de zwarte lijst, anders hadden de
reisorganisaties er natuurlijk ook nooit voor gekozen. Dat betekent dat ze
voldoen aan de Europese eisen, en het zijn heftige controles die daarvoor
worden afgenomen."
Dat stelt ook TUI Nederland, waar Kras-reizen onder valt. "Ze zijn
goedkoper, maar dat hoeft niet te betekenen dat de kwaliteit minder is",
aldus Steven van der Heijden, directeur TUI Nederland. "Er gebeuren
veel vliegtuigongelukken in Afrika, maar dat is meestal met maatschappijen
die met dikke zwarte letters op de zwarte lijst staan. Deze maatschappij
stond gewoon op de veilige lijst. De staat Libië staat garant voor de
betalingen. Als alles op papier klopt, dan durven we er wel zaken mee te
doen." Hij noemt deze ramp de ergste uit zijn carrière.
Gloednieuw vliegtuig
Ook het vliegtuig zelf bleek bijna gloednieuw. Afriqiyah Airlines gebruikte
voor de noodlottige vlucht een Airbus 330-200, die volgens fabrikant Airbus
in september 2009 is opgeleverd. Het toestel zou sindsdien nog maar 1.600
uren hebben gevlogen. Wel is het de tweede crash met dit type toestel in een
jaar tijd. De vliegtuigramp met Air France van amper een jaar geleden,
waarbij een toestel tussen Zuid-Amerika en Europa ineens van de rader
verdween, vond plaats met eveneens een Airbus 330. De vliegtuigfabrikant
heeft woensdag direct een team van schadeexperts naar de rampplek gestuurd
om te achterhalen wat er in Libië is misgegaan.
Voor de gedupeerden begint nu de strijd met Afriqiyah Airlines. Bij de
vliegtuigramp met Turkish Airlines, op 25 februari vorig jaar bij Schiphol,
stelde de luchtvaartmaatschappij vrijwel direct euro 50.000 per geval voor
ter vergoeding aan de nabestaanden. Bij deze ramp kwamen negen inzittenden
om het leven. De vergoeding gold zowel voor de familie van omgekomen
passagiers als de omgekomen bemanningsleden. De tachtig gewonden konden
daarnaast een schadevergoeding tegemoet zien van tussen de euro 5000 tot
euro 10.000. Binnen enkele weken verruimde de luchtvaartmaatschappij dit
naar een tegemoetkomen voor alle passagiers.
Voor de rechter
Nabestaanden en directe slachtoffers van de ramp gingen daar niet allemaal
mee akkoord. Zij hebben Turkish Airlines en fabrikant Boeing voor de rechter
gedaagd en eisen veel hogere schadevergoedingen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl