Terwijl de Heineken Music Hall twee jaar geleden nog de vijfde positie innam op de ranglijst van sterkste podiummerken, staat AFAS Live nu op plaats 17. Dat blijkt uit de zevende editie van het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 3.450 volwassen Nederlanders.
“Door het wegvallen van sponsor Heineken was het podium genoodzaakt de naam te veranderen”, licht merkadviseur Hendrik Beerda toe.
“Met de wijziging in AFAS Live is de helft van de merkwaarde in rook opgegaan. Niet alleen de naamsbekendheid is gekelderd, maar ook op de andere twee pijlers van merkkracht, waardering en binding, moet het merk weer opnieuw beginnen. Het zal zeker jaren duren voordat dit verlies is goedgemaakt en de kans is zelfs groot dat dit nooit gaat lukken.”
In een reactie laat bestuursvoorzitter Bas van der Veldt van AFAS Software juist super tevreden te zijn. “We horen vooral van jonge mensen die bij ons solliciteren dat ze ons kennen van AFAS Live, daar zijn we heel blij mee. Ook uit ons eigen naamsbekendheidsonderzoek blijkt dat het helemaal snor zit met de bekendheid van AFAS Live, vooral in de zakelijke doelgroep. We snappen dat na 15 jaar mensen moeten wennen aan een nieuwe naam, daarom hebben we ook een contract voor tien jaar. Maar als zelfs Humberto Tan, Matthijs van Nieuwkerk en radio Dj’s spreken over een avondje AFAS, dan zijn wij na nog geen anderhalf jaar dik tevreden.”
In de top-5-podia naar nationale reputatie staan alle podia op een andere positie dan in 2016:
5. GelreDome (6de in 2016)
4. Amsterdam ArenA (1ste in 2016)
3. Rotterdam Ahoy (2de in 2016)
2. Koninklijk Theater Carré (3de in 2016)
1. Ziggo Dome (4de in 2016)
De volledige top-10 van 2018 ziet er als volgt uit:
- (4) Ziggo Dome
- (3) Koninklijk Theater Carré
- (2) Rotterdam Ahoy
- (1) Amsterdam ArenA
- (6) GelreDome
- (7) Paradiso
- (8) Het Concertgebouw
- (11) Luxor Theater Rotterdam
- (9) DeLaMar Theater
- (12) Melkweg
De nieuwste editie van het merkenonderzoek werd met de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Universiteit Twente (UT) ontwikkeld. Het Anne Frank Huis is wederom de Nederlandse cultuurorganisatie met de sterkste reputatie. Bløf is bij alle zeven edities van het onderzoek in twaalf jaar als favoriete band naar voren gekomen.