Wie bepaalt of het veilig is om over conflictgebieden te vliegen? De vliegramp met het toestel van Malaysia Airlines in Oekraïne doet luchtvaartmaatschappijen beseffen dat de veiligheidsrisico’s niet afdoende zijn afgedekt.
In de eerste dagen na de vliegramp met de hoogst waarschijnlijk neergeschoten Boeing 777 van Malaysia Airlines dook de vraag op: waarom koos Malaysia voor vlucht MH17 deze route, terwijl in de dagen ervoor berichten waren opgedoken over het neerhalen van transportvliegtuigen door pro-Russische separatisten in Oost-Oekraïne.
Oekraïne besliste over veiligheid routes
Luchtvaartorganisaties IATA en Eurocontrol wezen naar de beslissing van de Oekraïense autoriteiten om het luchtruim boven 32 duizend voet vrij te geven. Sommige luchtvaartmaatschappijen, zoals Quantas, meden het gebied op eigen initiatief, maar de meeste maatschappijen gebruikten de route nog wel. Malaysia was geen uitzondering.
Twee financiële belangen speelden in algemene zin een rol: de route over Oekraïne naar Azië is voor luchtvaartmaatschappijen economisch gezien gunstig in verband met de brandstofkosten en Oekraïne verdient commissies voor de begeleiding van commerciële vluchten boven zijn luchtruim.
Duidelijk is verder dat de overkoepelende luchtvaartorganisaties zoals de IATA geen eigen, onafhankelijke adviezen hebben gegeven aan de leden, los van de inschatting van de nationale luchtvaartautoriteit in Oekraïne.
Luchtvaartbranche bezint zich op veiligheid
Topman Tim Clark van luchtvaartmaatschappij Emirates pleitte zondag voor een internationale conferentie van luchtvaartmaatschappijen naar aanleiding van het neerhalen van een toestel van Malaysia Airlines boven het oosten van Oekraïne.
Volgens hem moet er dringend worden nagedacht over de vraag hoe luchtvaartmaatschappijen moeten omgaan met internationale conflicten.
"De internationale luchtvaartgemeenschap moet aangeven dat dit belachelijk en onacceptabel is en dat we weigeren te worden meegetrokken in regionale conflicten waar de luchtvaart niets mee te maken heeft'', zei Clark over de vliegramp met de Boeing van Malaysia Airlines. "Tot drie dagen geleden konden we dit aan. Nu denk ik dat er nieuwe protocollen nodig zijn om hiermee om te gaan."
De internationale brancheorganisatie voor de luchtvaart IATA moet volgens Clark samen met de VN-luchtvaartorganisatie ICAO het voortouw nemen en beslissen welke routes veilig zijn.
Emirates is in aantal passagiers 's werelds grootste luchtvaartmaatschappij.
Bron: Z24/ANP
Lees ook
Verzekeraars garanderen uitbetaling vliegramp Oekraine
Vliegramp Malaysia in Oekraïne: conflict met Rusland op scherp
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl