Het Nederlandse kinderwagenmerk Bugaboo zoekt een nieuwe eigenaar.
Een verkoop is volgens de huidige twee aandeelhouders het beste voor alle betrokkenen. Eerder dit jaar hadden zij nog een hoogoplopende ruzie over de koers van het bedrijf.
Het in Amsterdam gevestigde bedrijf zou zo’n 200 miljoen euro moeten opleveren, schatte Het Financieele Dagblad in juni dit jaar.
De verkoop ligt in de lijn der verwachting. Zwagers en oprichters Max Barenbrug en Eduard Zanen gaan al jaren ruziënd over de Bugaboo-burelen.
In 2012 lieten ze vastleggen dat als een van de twee het vertrouwen in de ander kwijt was, ze beiden hun aandelen aan een derde partij zouden verkopen. ‘Botsende karakters’, verklaarde De Volkskrant. Toen het zover was, weigerde een van beide de verkoop, waarop de ander naar de rechter stapte.
Nieuwe fase
Bugaboo is vooral bekend van zijn kinderwagens, maar maakt sinds vorig jaar ook luxe rolkoffers. De omzet bedroeg vorig jaar ruim 160 miljoen euro. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd en daarmee naar eigen zeggen de basis gelegd voor een nieuwe fase van versnelde groei.
Bij de keuze voor een nieuwe eigenaar wordt gekeken bij welke partij de groeistrategie, identiteit en cultuur van de onderneming in de beste handen zijn. Bugaboo zegt daarbij rekening te houden met de belangen van alle betrokkenen. Bij het bedrijf werken ruim 1300 mensen in meer dan vijftig landen over de hele wereld.