Prijzen van telefoonapparatuur stegen in april met liefst 25 procent vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. Na het iPhone-effect lijkt ook sprake te zijn van een Samsung Galaxy S6-effect.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) noemde het donderdag zijdelings bij de publicatie van het maandelijkse inflatiebericht. Hogere prijzen van verkochte telefoonapparatuur droegen mede bij aan de stijging van het gemiddelde prijsniveau met 0,6 procent in april.

De meest in het oog springende gebeurtenis in smartphoneland was de introductie van het nieuwe vlaggenschip van Samsung, de Galaxy S6, op 10 april. De prijzen van losse toestellen liggen voor de 32 GB-variant rond de 700 euro.

Het CBS splitst telefoonprijzen niet uit naar het aandeel van smartphones en andere mobieltjes. Maar het lijkt wel op dat voor de tweede keer in 7 maanden de introductie van een nieuwe, gewilde smartphone een meetbaar effect heeft op de inflatie in Nederland. “Het gaat inderdaad vooral om de invloed van de aanschaf van duurdere modellen smartphones”, bevestigt de woordvoerder van het CBS.

Afgelopen jaar meldde het CBS namelijk ook dat sprake was van een smartphone-effect bij het inflatiecijfer van oktober. Dat effect was zichtbaar na twee belangrijke introducties: de nieuwe iPhone 6 die op 26 september 2014 op de markt kwam, en de Galaxy Note 4 van Samsung die op 17 oktober 2014 werd geïntroduceerd.

Smartphones en de inflatie

Z24 bekeek de achterliggende cijfers van het CBS en daaruit blijkt dat de prijsstijging van telefoonapparatuur in april liefst 25 procent bedroeg vergeleken met een jaar eerder. Dat is ongekend hoog.

Onderstaande tabel geeft de gemiddelde prijsstijging van telefoonapparatuur per maand weer (de donkerpaarse balk is de stijging van 25,4 procent in april, vergeleken met een jaar eerder). Zoals aangegeven tellen naast smartphones ook andere mobieltjes en vaste telefoons mee.

Kijk je terug tot 2007 (scroll in grafiek naar beneden) dan is over de hele linie genomen sprake van een structurele prijsdaling van telefoons. Het iPhone-effect van afgelopen oktober, dat in een gemiddelde prijsstijging van 6,2 procent resulteerde, was al opvallend. Daarna traden nog twee prijspiekjes op in de feestmaand december 2014 en januari dit jaar. Maar de stijging van 25 procent in april is ook in dit verband buitenproportioneel.

Naar de precieze oorzaak is het gissen. Het is in ieder geval voer voor optimisten: kennelijk wagen veel consumenten zich, na jaren van beknibbelen op de uitgaven, weer eens aan een substantiële aankoop. Dat is goed nieuws voor de economie.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl