Een vliegtuigje met een hybride motor heeft zijn eerste testvluchten gemaakt. Voordat grote passagiersvliegtuigen semi-elektrisch kunnen gaan moeten batterijen wel een stuk lichter worden.
“Als je alle motoren en kerosine in een lijnvliegtuig zou vervangen door batterijen, zou een groot passagiersvliegtuig tien minuten kunnen vliegen”, zegt wetenschapper Paul Robertson. Toch ziet Robertson de toepassing van elektromotoren in de luchtvaart niet kansloos in. Hij leidde het onderzoeksteam van de universiteit van Cambridge en vliegtuigfabrikant Boeing, dat onlangs succesvol een vliegtuig op een hybride motor liet rondvliegen. Dat schrijft Cnet.
Microvliegtuig van 140 kilo
Stel je geen jumbojet voor: het microvliegtuigje weegt 140 kilo (zonder brandstof of piloot) en biedt slechts plaats aan één persoon. Toch zou dit het begin kunnen zijn van een belangrijke ontwikkeling. De luchtvaart is een grootverbruiker van fossiele brandstof.
Net zoals bij hybride auto’s zijn de batterijen de cruciale factor, legt de projectleider, Paul Robertson, uit. Nu lithium-polymere batterijen beschikbaar worden, beginnen hybride motoren voor de luchtvaart haalbaar te worden.
Opladen tijdens vliegen
De motor werkt het hardst tijden het opstijgen en landen. Daarna kost het relatief weinig energie om het vliegtuig in de lucht te houden. Op dat moment kan de elektromotor vrijwel worden uitgeschakeld, en loopt de brandstofmotor het efficiëntst, legt Roberts uit in dit filmpje.
De motor kan heropladen als het vliegtuigje in de lucht is. De hybride motor verbruikt 30 procent minder brandstof dan een kerosinemotor in een vergelijkbaar toestel.
"Hybride elektrische motoren zijn een belangrijk onderdeel van onze onderzoeksinspanningen", zegt Marty Bradley van Boeing. "We leren iedere dag meer over de haalbaarheid van deze technologieën en hoe ze zouden kunnen worden gebruikt in de toekomst.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl