Als je een iPhone gebruikt, is de kans vrij groot dat je de laatste tijd te maken hebt gehad met vervelende bugs.
Alleen al in de laatste maanden zijn iPhone-bezitters geconfronteerd met een aantal vervelende incidenten. Zoals deze bijvoorbeeld:
- Door een bug van afgelopen december crashte een aantal iPhones.
- Sommige mensen konden telefoontjes op hun iPhone niet aannemen.
- Een probleem met de rekenmachine zorgde ervoor dat sommige mensen een verkeerde uitkomst kregen.
Betekent dit dat de kwaliteit van de software van Apple achteruit gaat, zoals sommige experts hebben beweerd het afgelopen jaar? Dat is moeilijk te zeggen. Software heeft altijd te maken met bugs en op het moment dat Apple meer iPhones verkoopt, is het aantal mensen dat daardoor getroffen kan worden ook groter.
Maar het voornaamste signaal dat er een probleem is, komt van Apple zelf. Het bedrijf zet de manier waarop het software maakt, volledig op z’n kop.
Dit jaar zal de nieuwe versie van iOS waarschijnlijk geen grote veranderingen laten zien wat betreft het startscherm of nieuwe toepassingen, zoals eerdere versies wel hadden. In plaats daarvan zal Apple zich volgens Bloomberg en Axios richten op het oplossen van bugs en stabiliteit.
Als de nieuwe iOS uitkomt - waarschijnlijk een bètaversie deze zomer en dan de wereldwijde verspreiding in de herfst - dan zal de gebruikservaring van je iPhone waarschijnlijk erg lijken op hoe die nu is, maar dan sneller, stabieler en betrouwbaarder.
En is dat niet wat iedereen wil?
Strakke schema's
De beslissing om te focussen op het verhelpen van bugs is een enorme verandering van de manier waarop Apple software maakt.
Wat Apple onderscheidt van andere grote techbedrijven zijn de strakke schema's voor het voltooien van nieuwe hardware. Hardware moet worden ontworpen, ingepland, gebouwd en geleverd vóór een bepaalde datum. Bij zo'n proces kun op een gegeven moment niet stoppen en kan je bepaalde problemen pas achteraf aanpakken.
Dus het hele bedrijf houdt zijn ogen gericht op het schema voor het maken van een nieuw product. Misschien wel te vergelijken met hoe de Olympische schaatsers zich met hun coaches en rest van het begeleidingsteam houden aan hun rondetijden om tot een vooraf bepaalde eindtijd te komen.
Maar dat vertaalt zich ook naar de software. De afgelopen jaren heeft Apple steeds een nieuwe versie van iOS geintroduceerd tegelijkertijd met de nieuwe iPhone. Die nieuwe releases werden vergezeld van zogeheten "tentstok"-toepassingen - grote nieuwe toevoegingen aan iOS die het bedrijf gebruikt voor de marketing van de iPhone zelf.
Het management wijst de verantwoordelijkheid voor die "tentstokken" toe aan een softwaregroep die dag en nacht werkt om de toepassingen op tijd af te hebben.
Maar dat wordt dus anders. Apple zal de software-ontwikkeling minder door deadlines van nieuwe telefoons laten bepalen en langer de tijd nemen voor de "tentstok"-toepassingen.
Volgens persbureau Bloomberg hebben de softwareontwikkelaars nu zelfs de bevoegdheid gekregen om het topmanagement terug te fluiten, als ze het idee hebben dat een nieuwe toepassing niet op tijd en op de juiste manier geïmplementeerd kan worden.
Al met al is de verandering goed nieuws voor alle iPhone-bezitters. De aanpassing van de werkwijze zal niet betekenen dat Apple niet meer innoveert. Het bedrijf moet nog altijd elk jaar nieuwe telefoons verkopen. Maar het zal ervoor zorgen dat Apple niet met halfbakken toepassingen komt, alleen maar om oude iPhones nieuw te laten lijken.