- De aanbieder van deelauto’s MyWheels gaat 300 bolides in Utrecht inzetten als ‘buurtbatterijen’. Daartoe werkt het samen met We Drive Solar.
- Dat melden de twee partijen dinsdag in een persbericht.
- De stekkerauto’s kunnen eind dit jaar niet alleen opladen, maar ook ontladen. En dus kunnen ze straks het elektriciteitsnet van stroom voorzien.
- Lees ook: Deelvervoer populair: 2 op de 3 Nederlandse ondernemers verwacht auto of fiets te gaan delen
Een deelauto als ‘buurtbatterij’. Dat is waar de aanbieder van deelauto’s MyWheels op doelt met zijn nieuwe samenwerking met de Utrechtse partij We Drive Solar.
Eind dit jaar worden in de Domstad 300 deelauto’s van MyWheels aangesloten op de bidirectionele laadpalen van We Drive Solar, zo melden de twee partijen in een persbericht. Daarmee kunnen de stekkerauto’s niet alleen opladen, maar ook ontladen. En dus kunnen ze straks het elektriciteitsnet van stroom voorzien.
De laadpalen van We Drive Solar leveren stroom uit zonne- en windenergie. Deze elektriciteit kan worden teruggeleverd aan het net als er op een bepaald moment veel vraag is naar stroom. Zo moeten de stekkerauto’s netcongestie tegengaan en het stroomnet ontlasten.
Overigens is deze technologie niet nieuw. We Drive Solar is in Utrecht al sinds 2019 gedeelde Renault Zoë’s aan het op- en ontladen. Koning Willem-Alexander was destijds bij de lancering van het nieuwe systeem.
De twee partijen willen de komende jaren gezamenlijk fors opschalen, ook buiten Utrecht.
Toch is er ook kritiek op bidirectioneel laden. Zo worden de batterijen van de stekkerauto's meer gebruikt doordat ze zowel worden opgeladen als ontladen. Daardoor slijten ze sneller.