- Deelauto-aanbieders MyWheels en Amber gaan fuseren, zo werd donderdag bekend.
- MyWheels bedient met ruim 2.600 auto’s voornamelijk de consumentenmarkt, Amber richt zich op de zakelijke markt met 300 elektrische auto’s.
- Door de fusie hopen beide bedrijven dat het hele wagenpark gemiddeld 7 dagen per week ingezet wordt en dat ze klanten een betere dienstverlening kunnen bieden.
- Lees ook: Deelauto’s lijken duur, maar is dat wel zo? We zochten het kantelpunt in vergelijking met een eigen auto of private lease
Deelautobedrijven MyWheels en Amber gaan fuseren, zo kondigden de twee bedrijven donderdag aan.
De samengang betekent dat de twee een wagenpark van bijna 3.000 auto’s in beheer hebben. MyWheels, dat vooral de consumentenmarkt bedient, heeft er naar eigen zeggen zo’n 2.600 en Amber, dat vooral de zakelijke markt bedient, heeft er 300 (allemaal elektrisch), meldt het Financieele Dagblad.
Naast dat de twee partijen twee verschillende markten bedienen, hebben ze ook een afwijkende werkwijze. MyWheels werkt op het ‘round trip’ principe. Dat houdt in dat de bestuurder de auto weer terug moet zetten op de plek waar hij hem gevonden heeft. Iets wat beperkingen kan opleveren voor degene die de auto wil gebruiken voor een enkele rit naar een bestemming.
Amber levert de auto af op een gewenste plek waar de bestuurder kan instappen. Vervolgens kan deze de auto achterlaten op de bestemming en wordt deze weer opgehaald of kan hij ergens anders ingezet worden.
MyWheels is met 240.000 gebruikers naar eigen zeggen marktleider in Nederland op het gebied van deelauto-mobiliteit. Het heeft het grootste aanbod (elektrische) deelauto’s in Nederland en gaat dat onder meer uitbreiden met 5.000 Lightyear Solars.
Door de fusie hopen beide partijen in de toekomst iedere klant, wat er na de samengang zo'n 300.000 zullen zijn, een enkele reis te kunnen aanbieden. Daarnaast zou de helft van het wagenpark volledig elektrisch zijn