Het interne trainingsprogramma van Apple, Apple University genaamd, is met veel mysterie omgeven. Apple-medewerkers wordt afgeraden om over het bedrijf te praten, en al helemaal over dit programma.
Op voorwaarde dat ze anoniem konden blijven praatten drie Apple-employés met Brian X. Chen van de New York Times over Apple University.
Zorgvuldig samengesteld
De trainingen worden even zorgvuldig samengesteld als de producten van het bedrijf. De medewerkers van Apple University zijn afkomstig van vooraanstaande universiteiten zoals Yale, Harvard en Stanford. Enkele docenten combineren hun baan daar met hun werk voor Apple. De cursussen vinden plaats in een speciaal gedeelte van de Apple-campus.
De oprichter van Apple, wijlen Steve Jobs, vroeg Joel Podolny, destijds hoofd van de Yale School of Management, om het programma op te zetten in 2008. Podolny heeft er nog steeds de touwtjes in handen.
Via een interne website kunnen Apple-medewerkers zich inschrijven. Ze krijgen cursussen op maat voor hun niveau en activiteiten toegewezen. Er zijn bijvoorbeeld trainingen voor de oprichters van ingelijfde bedrijven, over hoe ze hun firma’s met Apple kunnen laten samenvloeien. Het is niet uitgesloten dat Dr. Dre en Jimmy Lovine, oprichters van Beats, onlangs door Apple opgekocht, ook zo’n cursus volgen.
Picasso biedt inspiratie
Een voorbeeld van een cursus is 'Communiceren bij Apple', die wordt gegeven door Randy Nelson, afkomstig van animatiestudio Pixar. Jobs was medeoprichter van het filmbedrijf. De cursus draait om heldere communicatie, niet alleen om producten zo gebruiksvriendelijk te maken, maar ook om ideeën met collega's uit te wisselen en op marketinggebied. En daar blijkt de ambitie van Apple: het bedrijf schrikt er niet voor terug om zichzelf te vergelijken met Picasso.
Vorig jaar toonde Nelson een serie van elf litho's die Picasso maakte in 1945. In de litho's bracht hij een afbeelding van een stier terug tot het absolute minimum: wat stakerige lijntjes, die toch onmiskenbaar een stier uitbeelden. Juist dat voorbeeld moeten de Apple-mensen volgen bij het vormgeven van producten. "Je herhaalt het proces net zo vaak tot je je boodschap heel beknopt kunt overbrengen, en dat is precies waar het merk Apple en alles dat we hier doen om draait", zegt een persoon die aan de training meedeed.
Dus niet als Microsoft
Ook worden de concurrenten als afschrikwekkend voorbeeld voorgehouden. In de cursus "What makes Apple Apple" liet Nelson de afstandsbediening van de Google TV zien, herinnert een andere werknemer zich. Die afstandsbediening heeft 78 knopjes. Nelson zette de daar de Apple TV-afstandsbediening over: drie knopjes. Bij Microsoft kregen alle ontwerpers en technici die aan het project werkten hun zin: bij Apple werd er eerst overlegd over wat er écht nodig was, legde Nelson uit.
De Apple University is een uitvloeisel van Jobs' filosofie: omring je met het beste, en je krijgt de beste resultaten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl