Het ongewoon hoge aantal sterfgevallen onder iconische muzikanten heeft dit jaar een stormloop ontketend op muziek van artiesten als David Bowie, Prince, George Michael en Leonard Cohen.
Voor grote platenlabels betekent dit dat de verkopen fors hoger uit zullen uitvallen dan eerder verwacht.
Hoewel officiële verkoopcijfers niet eerder dan in januari bekend zullen worden, spreekt onderzoeksbureau Nielsen woensdag in de New York Post van een forse omzetplus voor platenlabels als Universal, Sony Music en Warner Music.
De dood van George Michael op eerste kerstdag zorgde bijvoorbeeld nog diezelfde dag voor een enorme vraag naar zijn muziek op Spotify. In vergelijking met een normale zondag werd zijn muziek 3.200 procent vaker gestreamd.
Ander artiesten
De dood van Prince zorgde voor een piek van 5.600 procent op zijn sterfdag en leidde tot een ware run op zijn albums, zowel fysiek als digitaal.
Ook de muziek van David Bowie vond na zijn dood gretig aftrek. 17 van zijn nummers eindigde in de Amerikaanse top 200 van bet verkochte liedjes van die week.
Het laatste album van Leonard Cohen, 'You Want it Darker', zag de verkopen verdrievoudigen na zijn dood. Het aantal streams en verkopen van zijn hit Hallelujah steeg met ruim 1.000 procent, aldus Nielsen.
Kersthit
Niet alleen het overlijden van George Michael heeft zijn verkopen doen stijgen. Zijn kersthit 'Last Christmas' zou ieder jaar goed zijn voor maar liefst 350.000 euro.
George Michael hoorde tot de rijkste Britse musici. De website The Richest schat zijn vermogen op 175 miljoen dollar, omgerekend zo’n 167 miljoen euro. Celebrity Net Worth komt uit op 200 miljoen dollar.
Ter vergelijking: de in januari overleden David Bowie is zo’n 230 miljoen dollar waard.