De verkoop van digitale muziek was in 2009 goed voor 27 procent van de totale
wereldwijde omzet van de muziekindustrie. Digitale muziek, hoofdzakelijk de
verkoop van downloads, bracht dat jaar zo’n 4,2 miljard dollar op. Dat is 12
procent meer dan in 2008.

Dat meldde de IFPI, de koepelorganisatie van platenmaatschappijen, donderdag
21 januari.

Totale muziekverkoop daalt weer
De IFPI kon nog geen omzetcijfers geven voor de totale verkoop van muziek. Op
basis van het aandeel van digitale omzetten, zou de totale muziekomzet in
2009 ongeveer 15,5 miljard dollar moeten bedragen. Een jaar eerder bracht
muziekverkoop wereldwijd nog 18,4 miljard dollar op.

Dit zou een daling van bijna 16 procent impliceren. Topman van de IFPI, John
Kennedy, zei in een telefonische toelichting echter dat de omzetdaling niet
zo groot is. "We gaan uit van een omzetdaling van 8 of 9 procent."

Het is volgens de IFPI het tiende jaar op rij dat de verkoop van muziek daalt.

Platenbonzen gaan digitaal
Op de voorkant van jaarrapport dat de IFPI donderdag 21 januari presenteert,
prijken logo's van verschillende online muziekdiensten. "We willen de
mythe ontkrachten dat de muziekindustrie niet pro-actief is", zei Rob
Wells, senior vice president van platenmaatschappij Universal,
tijdens de telefonische toelichting op het IFPI-rapport.

Hoewel de muziekindustrie nog altijd hamert op de aanpak van piraterij, hopen
platenbonzen ook op een succes van digitale muziek. Volgens John Kennedy
verdient Apple's webwinkel iTunes Store inmiddels meer aan muziek dan de
Amerikaanse winkelketen Walmart.

De meest populaire betaaldownload van 2009 was het nummer Poker Face van Lady
Gaga, dat wereldwijd 9,8 miljoen keer gedownload werd.

Streaming
Naast downloads verwachten de platenmaatschappijen ook veel van nieuwe streaming
diensten, waarbij gebruikers direct op internet liedjes kunnen luisteren.
Deze diensten, zoals het Zweedse Spotify, verdienen geld met advertenties en
betaalabonnementen. Op dit moment halen muziekabonnementen echter nog maar 5
procent van de digitale muziekopbrengsten binnen, stelt de IFPI in zijn
rapport.

De terughoudende consument
Dat de groei van digitale muziek het verlies aan cd-verkopen nog niet
volledig compenseert, wijt de IFPI vooral aan piraterij. "Het is gratis
en het kan", legde Kennedy uit. De platenmaatschappijen eisen dat
overheden strenger optreden tegen deze illegale downloads.

Een andere reden dat digitale muziek niet harder groeit, is volgens de IFPI
dat consumenten nog terughoudend zijn. De platenconcerns vestigen hun hoop
op diensten als Spotify, die gratis is dankzij een advertentiemodel, maar
die een premium dienst aanbiedt tegen betaling. Zo zouden consumenten
langzaamaan kunnen wennen aan betalen voor digitale muziek.

Voor een grote groeispurt in digitale muziek, downloads én streaming
abonnementen, is echter een groter aanbod nodig. "Het zou goed zijn als
de consument veel meer keuze heeft", zei Rob Wells.

Muziekverkoop Nederlandse internetproviders
Op dit moment kopen consumenten muziek in webwinkels als iTunes, luisteren
sommigen direct streaming op internet of krijgen mensen muziek bij hun
mobiele telefoon.

In Groot-Brittannië en Denemarken zijn bovendien providers begonnen met het
aanbieden van muziek bij een internetabonnement. "We spreken hier ook
over met Nederlandse providers", zei Eric Daugan, senior vice
president
van platenlabel Warner. "Het valt me eerlijk gezegd tegen
dat zij daar nu nog weinig mee doen."

Lees ook:

Analyse Mees van der Made: Streaming muziek komt in
stroomversnelling

Stichting Brein sluit flink meer illegale sites af

Omzet platenzaken daalt

Pirate Bay-gebruiker koopt ook meeste muziek

Analyse Mees van der Made: Waarom Apple liedjesdienst
Lala koopt

Analyse Mees van der Made: Gaan we straks muziek kopen of
huren?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl