Wil je dat de klanten in je winkel flink uitgeven? Draai dan klassieke muziek.
Een studie van eBay lijkt een eerder onderzoek te bevestigen: als shoppers classy muziek horen, zijn ze geneigd de waarde van producten hoger in te schatten, schrijft de Economist. En dan geven ze ook meer geld uit. In een eerder onderzoek bleek dat klanten bij een wijnhandel duurdere flessen kochten als er klassieke muziek werd gedraaid. Bij popmuziek gingen ze voor goedkopere wijn.
Zelfs online beïnvloed door muziek
“Klassieke muziek lijkt echt een aanrader als je zo veel mogelijk geld uit je klanten wil knijpen”, zegt de auteur van de studie, Patrick Fagan, verbonden aan de Universiteit van Londen.
Opvallend dus hoezeer je koopgedrag wordt beïnvloed door achtergrondmuziek: zelfs online is dat het geval, blijkt uit de eBay-studie. De online marktplaats liet proefpersonen doen alsof ze shopten op de site, terwijl er verschillende achtergrondgeluiden liepen.
Dromerige vogelzang
Niet verrassend: bij drilboren of huilende baby’s op de achtergrond waren shoppers minder positief over de producten die ze bekeken. Bij het geluid van tsjilpende vogels ging de verkoop van barbecues omhoog, maar van bordspelletjes juist weer niet.
eBay wil dat klanten weloverwogen inkopen doen: de site kwam uit bij een soundtrack van vogelzang, dromerige muziek en een passerende trein (plezierig maar niet verleidelijk).
Markt voor Muzak 2.0
‘Muzak’ is dus nog steeds relevant. De merknaam Muzak mag dan in 2003 ten grave zijn gedragen - het grote publiek associeerde 'muzak' al te zeer met zouteloze versies van "The Girl from Ipanema" in een lift - de eigenaar van het merk, Mood Media, is springlevend.
Als klanten vermaakt worden in een winkel, blijven ze er langer, zegt Claude Nahon, topman van het bedrijf. Daarom is er nog steeds een markt voor op de maat van winkels gesneden soundtracks - al hebben anonieme covers wel het veld moeten ruimen ten gunste van muziek door bekende artiesten.
Hidden Sound System
Zo gaat kledingketen H&M voor trendy, uptempo muziek, terwijl Nespresso in zijn winkels eerder loungemuziek draait. In de ochtend, als er wat minder klanten zijn, en ze wat ouder zijn, is het tempo van de muziek wat lager; gedurende de dag neemt het tempo toe.
Mood Media experimenteert zelfs met een onhoorbaar digitaal merkteken, dat aan de hand van de soundtrack in winkels aanbiedingen activeert op smartphones van gebruikers.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl