De Limburgse maker van kweekvlees Mosa Meat heeft in een nieuwe investeringsronde uiteindelijk 75 miljoen dollar opgehaald.
Het bedrijf is bezig met het opschalen van de productie.
De volgende stap is de daadwerkelijke introductie van kweekvleesproducten, zoals hamburgers, voor de consument.
De Limburgse maker van kweekvlees Mosa Meat heeft in een nieuwe financieringsronde in totaal 75 miljoen dollar aan groeigeld opgehaald, zo maakte het bedrijf maandag bekend.
In het eerste deel van de financieringsronde werd in september al 55 miljoen dollar toegezegd door investeerders en daar is nog eens 20 miljoen dollar bij gekomen.
In 2013 presenteerden oprichters Mark Post en Peter Verstrate de eerste hamburger van kweekvlees. Een burger van 25.000 euro, gemaakt met stamcellen van een levend dier. Een wetenschappelijk kunstje waar de wereld van onder de indruk was, maar er was nog een hoop werk aan de winkel.
In 2018 haalde Mosa Meat een investering van 7,5 miljoen euro op. Destijds zei Verstrate tegen Business Insider: “We moeten nog 1,5 tot 2 jaar blijven werken aan het optimaliseren van de productkenmerken en daarna nog wel een jaar aan het opschalen van de productie van de burger.”
Zo hebben de cellen van het kweekvlees voeding nodig, maar die voeding werd nog niet op grote schaal geproduceerd. “Je kunt het vergelijken met een soort babyvoeding, maar dan voor cellen, gemaakt van goedkope bronnen als van algen en bacteriën. Daar bestaat nog geen productieketen voor, die moeten we nog helemaal opzetten", aldus Verstrate.
Opschalen productie van kweekvlees
Inmiddels is Mosa Meat een stuk verder. Begin dit jaar kondigde de Limburgse onderneming een samenwerking aan met voedingsbedrijf Nutreco, dat ook een belang nam in Mosa Meat. Met Nutreco wil Mosa Meat de productie van kweekvlees gaan opschalen.
De nieuwe investering van 75 miljoen dollar wil Mosa Meat naar eigen zeggen gebruiken om de huidige pilot-productiefaciliteit in Maastricht uit te breiden, een productielijn van industriële omvang te ontwikkelen, het team uit te breiden en gecultiveerd rundvlees te introduceren voor consumenten.
Kweekvleesburgers voor de consument
Het bedrijf kan nog geen datum noemen, maar Mosa Meat is bezig om goedkeuring te krijgen van Europese toezichthouders, zodat kweekvlees aangeboden kan worden aan consumenten.
Aan de financiering van 75 miljoen dollar deden een aantal partijen mee: voedseltechnologiefonds Blue Horizon Ventures heeft de investeringsronde geleid. Enkele van de overige investeerders zijn Target Global, Bell Food Group, M Ventures en Mitsubishi Corporation.
Volgens CEO Maarten Bosch van Mosa Meat kan met de nieuwe investering een concrete reeks stappen worden gezet om de productie op te schalen en te komen tot "een schonere en vriendelijkere manier om echt rundvlees te maken en uiteindelijk de weerbaarheid, duurzaamheid en veiligheid van ons voedselsysteem verbeteren."