- Het Amsterdamse betaalbedrijf Mollie slaat de vleugels uit naar de markt voor zakelijke dienstverlening.
- Mkb-bedrijven kunnen via Mollie Capital kortlopende kredieten krijgen tot 250.000 euro.
- Het terugbetalen van de lening gebeurt automatisch met een bepaald percentage van de dagomzet.
- Lees ook: De Amerikaan Shane Happach moet van betaalbedrijf Mollie een Europese reus maken: ‘Er ligt een grote kans om mkb’ers te helpen met aanvullende diensten’
Het Amsterdamse betaalbedrijf Mollie slaat de vleugels uit naar de markt voor zakelijke dienstverlening. Met de introductie van Mollie Capital vanaf dinsdag kunnen kleine en middelgrote bedrijven kortlopende kredieten krijgen tot 250.000 euro.
Bedrijven die al klant zijn van Mollie kunnen via het platform waar ze al gebruik van maken een aanvraag doen. Als die wordt goedgekeurd zal het krediet in de meeste gevallen nog dezelfde dag beschikbaar komen. Bij de beoordeling wordt onder meer gekeken naar de betalingsgeschiedenis.
Volgens Mollie hebben jonge en innovatieve bedrijven regelmatig moeite om een lening te krijgen en wordt het groeitempo daardoor vertraagd. Mkb-bedrijven kunnen dan niet investeren in uitbreiding, geen marketingcampagnes financieren en geen voorraden aanleggen.
Mollie Capital moet daarvoor een oplossing bieden. “Mkb-organisaties worden onvoldoende ondersteund door grote banken die langdurige en ingewikkelde processen hebben voor het verkrijgen van financiering”, zegt CEO Shane Happach van Mollie. “Mollie Capital biedt hen snelle, flexibele en eenvoudige toegang tot de financiële voorschotten die ze nodig hebben om te floreren.”
Volgens Mollie besparen klanten veel tijd en gedoe, omdat het complete proces wordt beheerd in het platform waar ze ook hun omzet binnenkrijgen. Het terugbetalen van de lening gebeurt automatisch met een bepaald percentage van de dagomzet en eenmalig wordt een bedrag afgeschreven voor de vaste kosten.
Mollie Capital zal in eerste instantie alleen worden aangeboden aan een select aantal bedrijven in
Nederland en België. Het is de bedoeling de dienst later dit jaar uit te breiden naar andere markten.
Het in 2004 opgerichte Mollie verwerkt betalingen voor webwinkels en internetbedrijven, net als de Nederlandse concurrent Adyen. Maar waar Adyen voornamelijk grote jongens als Uber, Netflix en KLM als klant heeft, focust Mollie zich op het midden- en kleinbedrijf.
CEO Shane Happach zei voor zijn aantreden op 1 april vorig jaar al tegen Business Insider dat hij grote kansen zag verder te groeien door mkb’ers aanvullende diensten aan te bieden. Hij liet toen weten daarbij onder meer te denken aan kortlopende kredieten.