- Het Amsterdamse fietsmerk Mokumono introduceerde dit jaar de Polder, een e-bike die voornamelijk lokaal geproduceerd wordt en een mensenleven mee moet gaan.
- De makers assembleren de fietsen zelf in Amsterdam en laten veel onderdelen, zoals het frame, in Nederland fabriceren.
- Business Insider probeerde de Mokumono Polder een week uit in de Nederlandse polder. Daarbij viel niet alleen het design op.
- Lees ook: E-bikebedrijf VanMoof vraagt uitstel van betaling aan – winkels wereldwijd worden gesloten
Mokumono is een relatief jong Amsterdams fietsmerk dat met de Polder e-bike het net een beetje anders wil doen dan anderen.
Naast het opvallende design van de fiets moet hij ook levenslang meegaan en makkelijk te onderhouden zijn. En daarbij is het streven om zoveel mogelijk lokaal geproduceerde onderdelen te gebruiken. Het frame wordt bijvoorbeeld gewoon in ons eigen land gegoten.
Redacteur Dennis Wilman van Business Insider mocht de Mokumono Polder een week uitproberen. Vanzelfsprekend nam hij de fiets van eigen bodem enkele keren mee de polder in. Daarbij viel een en ander op. Wat precies? Dat kun je lezen en zien in de slideshow hieronder.
Zo is het om op de Mokumono Polder te fietsen
Zo is het om op de Mokumono Polder te fietsen
-
De Mokumono Polder is de zoveelste design e-bike van Nederlandse komaf, maar dat betekent niet dat er gelijkenissen zijn met de concurrenten. Alleen het ontwerp van deze fiets doet dat al vermoeden, toch?
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De Polder wordt voor een groot deel in Nederland vervaardigd en volledig in Amsterdam geassembleerd. Daarnaast heeft het jonge merk als doel om fietsen een leven lang mee te laten gaan, waardoor er wat duurzame keuzes zijn gemaakt voor onder andere hoogwaardige materialen en afwerkingsproducten van gerenommeerde merken.
Overigens kregen wij hem in het grijs mee, maar er is keuze uit maar liefst 20 kleuren die zowel in mat als in glans afgewerkt kunnen worden. In totaal dus 40 opties.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De duurzame filosofie zie je het eenvoudigst terug in het zadel van Brooks. Dat ding is volgens velen keihard, al ondervonden wij hem eerder als comfortabel. Maar hard of comfortabel, hij bestaat uit een plat stuk ‘gevulkaniseerd natuurlijk rubber’ zonder gel of andere kussentjes. Waarom? Omdat een zadel daardoor alleen maar eerder stuk kan. Deze variant zou je in theorie nooit hoeven te vervangen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Op de zogenaamde ‘blade bar’ vind je ook hoogwaardige onderdelen, zoals remmen van Magura. Ze zijn expres niet in het stuur weggewerkt, want dat zou de duurzaamheid van de fiets verminderen. Als er een rem stuk gaat, kan de rem nu vervangen worden door vrijwel elke fietsenmaker, zonder dat er enige speciale kennis voor nodig is.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar niet alle keuzes zijn zo logisch. De verlichting in de voorkant van de fiets is dan wel mooi, maar heeft weinig effect als je ’s avonds of ’s nachts de weg voor je wilt verlichten. Daar is hij simpelweg niet krachtig genoeg voor. Je zou dus een losse lamp moeten monteren.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook de aansturing van de fiets vergt wat gewenning. Dit gaat volledig automatisch, mits je een mobiel met de Mokumono-app in je broekzak hebt zitten. Je hoeft alleen maar dichtbij te gaan staan en de fiets gaat automatisch aan. Een zetje op de trappers en hij geeft (na enige vertraging) ondersteuning. Als je de fiets parkeert en wegloopt, gaat hij vanzelf ook weer uit.
Doordat eigenlijk alle instellingen en aansturing via de app te regelen zijn, en er geen scherm of knoppen op het stuur zitten, betekent dat ook dat je voor volledige functionaliteit je mobiel op het stuur moet monteren. Wil je tussentijds van ondersteuningsniveau wisselen, dan moet je dat dus via je telefoon op het stuur doen.
Gelukkig ondervonden we tijdens onze testweek nooit problemen met de bluetooth-verbinding tussen de app en de fiets.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En ook de manier van het vervaardigen van het frame en de voorvork zijn opmerkelijk. Ze worden namelijk gegoten en zijn daardoor dus hol. Dat is goed te zien aan de binnenkant van de voorvork.
Dit levert een grote uitdaging op: stevigheid. In de voorvork is het opgelost met verschillende extra lamellen van aluminium, in het frame moet de constructie op zichzelf stevigheid leveren.
Maar dat laat in de praktijk toch iets te wensen over. Vooral als je wat meer kracht zet, wil het frame als het ware weg buigen van de kracht die je naar beneden zet. Het levert enige flex en daarmee zwabber op tijdens het fietsen. Er moet wel bij gezegd worden dat dit probleem zich niet voordoet als je rustig rondfietst.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De motor, die bij de Polder in het achterwiel is gemonteerd, geeft een heerlijke traploze en natuurlijke ondersteuning. Er zijn oneindig veel niveau’s zelf in te stellen in de app. Wij vonden de volle ondersteuning het prettigst.
Ook goed om te weten is dat de motor, en eigenlijk de gehele fiets, bij elke fietsenmaker in onderhoud genomen kan worden. Mokumono gebruikt namelijk, op het frame na, bekende onderdelen. Mocht de lokale fietsenmaker het toch niet aandurven, dan kun je ook bij een groeiend aantal Kwikfits en natuurlijk de Mokumono-winkel in Amsterdam terecht.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dankzij de speciale constructie heeft de Mokumono een erg praktische extra…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
…een opbergruimte in het frame. Verborgen onder een klep op de bovenkant van het frame.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
In de ruimte is het accupakket opgeborgen. Hier zie je de kleine variant (360 Wh) waarmee je zo’n 60 kilometer kunt fietsen. Er is ook een grotere variant (540 Wh) waarmee je zo’n 100 kilometer moet kunnen afleggen, maar die vult vrijwel het hele opbergvak.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het grootste voordeel van het vak is natuurlijk dat je er je kabelslot in kunt opbergen. En in de toekomst nog veel meer…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
…want volgens Mokumono moeten de ontwikkelingen in batterijtechnologie ervoor zorgen dat accupakketten steeds kleiner worden. Als je dan toe bent aan een nieuwe, zou je dus mogelijk een nog kleiner pakket kunnen krijgen, zonder in te leveren op actieradius. En dat zorgt er dan weer voor dat er meer opbergruimte overblijft voor andere dingen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Als laatste willen we je toch nog even meegeven dat we wat probleempjes ondervonden tijdens de testrit. Zo liep de aandrijfriem enkele keren van de tandwielen en draaide we het schroefsysteem van de zadelpen met de hand dol, waardoor het zadel op de laagste stand bleef staan.
Nu klinken deze problemen erg, maar in de praktijk zijn ze alweer opgelost. Mokumono voert continue verbeteringen aan de fiets door op basis van feedback van klanten en testrijders. Het schroefje wordt hierdoor voorzien van een inzetstuk van harder metaal waardoor hij niet meer kan doldraaien in het aluminium, en de aandrijfriem wordt nu op zijn plek gehouden door een geleider die niet meer van zijn plaats kan komen.
Ben je nu helemaal gecharmeerd van de Mokumono Polder, wat we kunnen begrijpen, weet dan wel dat je bij de ‘early adopters’ hoort en dat je mogelijk tegen wat problemen aan kunt lopen (iets wat Mokumono ook eerlijk naar klanten communiceert). Maar weet ook dat Mokumono belooft deze netjes op te lossen. Dat is toch wel fijn bij een fiets die zo rond de 3.000 euro kost.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland