Uber een taxibedrijf? In Barcelona bezorgt het sushi, in Washington condooms en in New York maatpakken. Uber zoekt nu al naar nieuwe verdienmodellen. PostNL kan zijn borst natmaken.

De Amerikaanse taxi-app Uber zoekt opnieuw investeerders voor verdere expansie. Volgens zakenkrant The Wall Street Journal zou de nieuwe financieringsronde het bedrijf waarderen op 50 miljard dollar. Niet gek voor een onderneming die volgens de krant vorig jaar ruwweg 400 miljoen dollar omzette. Dit jaar komen de inkomsten uit op 2 à 4 miljard euro, tekende weekblad The Economist op uit de mond van analisten.

Die extreem hoge waardering van het Amerikaanse startup is niet alleen gestoeld op de fabuleuze snelle groei – Uber is nog maar sinds 2010 operationeel, maar draait nu al in 58 landen.

Uber: taxi-netwerk als basis voor andere diensten

Investeerders ruiken meer kansen. Het basisidee: als Uber zijn netwerk van aangesloten chauffeurs ook voor andere diensten kan inzetten, kan het nog meer inkomsten genereren.

The Economist vergelijkt het bedrijf zelfs met Google. Zoals het zoeken voor Google de basis werd voor andere diensten, kan de infrastuctuur van Uber het vertrekpunt vormen voor andere nieuwe markten.

Wát die diensten zijn, is nog onduidelijk. Uber experimenteert volop, zo blijkt uit een overzicht in The Wall Street Journal. Neem UberPOOL, een carpooling-service. Of UberRUSH, een bedrijf met fietskoeriers. Of UberCARGO, een verhuisbedrijf in Hongkong.

De grootste focus ligt vooralsnog op UberEATS, een service die kant-en-klaarmaaltijden bezorgt in Barcelona, Toronto, Los Angeles, Chicago en New York. Je bestelt een pizza of taco en een Uberchauffeur levert hem voor je af.

Daluren: eten bezorgen en condooms

Het interessante van het model is dat juist in de daluren voor taxi's, tussen pakweg 10 uur en 2 uur 's middags, dit model nieuwe kansen voor de Uberchauffeurs biedt. Ze kunnen dan op de weg blijven en nieuwe omzet maken.

Ook voor andere producten die je snel wilt hebben - zie de condooms - ziet Uber kansen om zijn technologie en infrastructuur te gelde te maken. Denk ook aan e-commerce: nu online een pakje bestellen en dat dezelfde dag in huis hebben.

De vraag is uiteraard of het Uber daadwerkelijk lukt om naast de taxibranche ook andere bedrijfstakken te ontwrichten. De experimenten ontmoeten talloze opstartproblemen.

Het koppelen van de logistiek van leveranciers aan de apps van Uber is nog niet zo makkelijk. Dure producten vallen vooralsnog af omdat Uber het transport nog niet verzekert. De pakjesmarkt werkt met vaste tarieven, terwijl Ubers model juist wisselende prijzen kent, gekoppeld aan vraag en aanbod.

Maar duidelijk is wel dat Uber lonkt naar markten die minder last hebben van knellende regelgeving rond personenvervoer.

Investeerders geloven er in ieder geval in.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl