Falende airbags – komt het door een productiefout, of zijn ze gewoon over de datum?
Japanse automakers denken na over een houdbaarheidsdatum voor airbags, schrijft AsiaOne. De discussie komt op gang nadat miljoenen auto’s wereldwijd werden teruggeroepen wegen niet-functionerende airbags.
De informatie komt van het hoofd van de nationale lobby van autofabrikanten. “We zijn informele gesprekken begonnen”, zei Fumuhiko Ike, tevens voorzitter van Honda. “Ik denk dat de vraag legitiem is of airbags na een paar jaar moeten worden vervangen.”
Takata doet vaag
Airbagmaker Takata doet nog steeds vaag over de oorzaak van het probleem. De branche begint te vermoeden dat geleidelijke achteruitgang van het materiaal de oorzaak is, in plaats van een productiefout. Miljoenen modellen van Honda, Toyota en General Motors werden al teruggeroepen.
De mogelijkheid bestaat dat hun airbags met enorme kracht uitklappen, waardoor glasscherven met mogelijk dodelijke kracht worden gekatapulteerd.
De dood van ten minste vijf autobestuurders in de VS en Maleisië wordt met de slechte airbags in verband gebracht. Honda is Takata's grootste afnemer, en heeft tevens een aandeel van 1,2 procent in het bedrijf.
Lees ook
Tekort aan airbag-opblazers door terugroepacties automakers
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl