Ahold liet weten aanhoudend moeilijke marktomstandigheden te verwachten. De consumenten blijven ook zeer kostenbewust, zo liet topman Dick Boer weten. Maar Ahold investeert tegelijkertijd ook in kwaliteit en in de internetstrategie, benadrukte Boer. Albert Heijn opende enkele weken geleden in Heemstede het eerste ophaalpunt waar op internet bestelde boodschappen kunnen worden opgehaald. Dit jaar komen daar nog twee ophaallocaties, in Naarden en Tilburg, bij, vertelde Boer.

Albert Heijn wist in het derde kwartaal marktaandeel te winnen. De omzet in Nederland steeg met 8,1 procent tot 2,5 miljard euro. Die stijging werd geholpen doordat de omzet van het eerder overgenomen bol.com voor het eerst volledig in het kwartaal was opgenomen. Ook zijn in de afgelopen maanden 14 van de 82 overgenomen supermarkten van Jumbo omgebouwd tot Albert Heijn.

Aanbiedingen

De omzet in winkels die al langer dan een jaar open zijn ging in Nederland met 2,5 procent omhoog. Consumenten werden onder meer getrokken met aanbiedingen, een van de oorzaken van het dalen van de winstmarge van 6,4 procent in het derde kwartaal vorig jaar tot 5,6 procent dit jaar. Ook de kosten van investeringen en de integratiekosten van Jumbo drukten de winst iets.

Het gehele concern zag de opbrengsten met 3,7 procent stijgen tot 7,6 miljard euro. Dat was vrijwel gelijk aan de verwachting van analisten. De nettowinst daalde met 45,9 procent tot 139 miljoen euro. Dochterbedrijf ICA in Scandinavië moest na een uitspraak van de rechter in hoger beroep een belastingvordering van 90 miljoen euro betalen. Vorig jaar werd het nettoresultaat juist gestuwd door een belastingbate.

Operationeel schreef Ahold een winst van 289 miljoen, een daling van 3,7 procent. In de VS was er sprake van een omzetgroei van 1,9 procent, voornamelijk gedreven door overnames. De winstmarge daalde licht.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl