Optiekbedrijf GrandVision verloor bijna 10 procent bij de opening van de beurs in Amsterdam. Analisten spraken van teleurstellende prestaties van het moederbedrijf van onder meer Pearle en Eye Wish Opticiens.
Iedereen die dacht dat het optiekbedrijf in het voorgaande kwartaal de weg omhoog had ingeslagen komt bedrogen uit, stellen analisten van Exane in een eerste reactie.
De winst voor belastingen en afschrijvingen (ebitda) bleef achter bij de verwachtingen. Dat kwam onder meer door tegenvallende vergelijkbare verkopen, die slechts met 0,4 procent stegen waar op 3,5 procent werd gerekend. Vooral in Finland en Italië gingen de zaken wat slechter.
GrandVision zag zijn winst iets teruglopen. Het aangepaste bedrijfsresultaat zakte met 1,9 procent tot 139 miljoen euro. Als de negatieve effecten van wisselkoersen buiten beschouwing worden gelaten dan kwam de winst echter 0,2 procent hoger uit dan een jaar eerder.
Het aandeel GrandVision stond donderdag onder zware druk in de MidKap. Met een min van bijna 10 procent tot 21,68 euro was het een van de sterkste dalers bij de middelgrote fondsen. Volg de koers van GrandVision realtime op finanzen.nl.
Voor de komende tijd zal het wegebbende momentum het enthousiasme voor het aandeel temperen, verwacht Exane, dat een neutral-advies hanteert.
Analisten van KBC verlaagden in een reactie hun beleggingsadvies op het aandeel GrandVision van buy naar hold. Het koersdoel werd daarbij teruggeschroefd naar 25,50 euro.
Omzet stijgt wel
De omzet nam in het derde kwartaal wel toe. Grandvision profiteert van de vele winkels die het wereldwijd dit jaar heeft geopend. Daarbij liepen de winkels die al langer dan een jaar open zijn iets beter.
De omzet bedroeg afgelopen kwartaal 825 miljoen euro. Dat komt neer op een stijging van 2,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Geschoond van wisselkoerseffecten kwamen de opbrengsten zelfs 4,9 procent hoger uit. Op eigen kracht werd 1,6 procent groei genoteerd.
De onderneming is inmiddels goed voor meer dan 6450 winkels, ruim 300 meer dan begin dit jaar. GrandVision opende dit jaar vooral veel filialen in Noord- en Zuid-Amerika en Azië.
Het bedrijf heeft nog altijd vertrouwen in zijn doelstellingen voor de middellange termijn. GrandVision streeft onder meer naar een jaarlijkse omzetgroei van tenminste 5 procent.