- Het moederbedrijf van Blokker, Mirage Retail Group, stelt de voor begin 2022 geplande beursgang uit.
- Het bedrijf verwijst hierbij naar de grillige marktomstandigheden in de detailhandel.
- In oktober meldde Mirage Retail dat budgetwinkelketen Big Bazar wordt afgestoten.
- Luister ook: Podcast The Next Move met topman Michiel Witteveen van Mirage Retail
Mirage Retail Group (MRG), het moederbedrijf van onder meer Blokker en Intertoys, stelt zijn plannen voor een beursgang voorlopig uit. Het winkelconcern doet dat vanwege de “grillige marktomstandigheden” in retailland, terwijl de organisatie juist gebaat zou zijn bij continuïteit en stabiliteit.
Mirage Retail was naar eigen zeggen al een eind op weg met de voorbereidingen voor de beursgang. Die had volgend jaar plaats moeten vinden.
In verband met de stap zou topman Michiel Witteveen daarbij de dagelijkse leiding uit handen geven. Per 1 februari zou hij in plaats daarvan voorzitter van de raad van commissarissen worden. Ook die wijziging wordt nu uitgesteld.
In oktober meldde Mirage Retail dat budgetwinkelketen Big Bazar wordt afgestoten. Die 135 filialen tellende keten sluit volgens het verkopende winkelconcern niet zo goed aan bij de eigen plannen om ook online verder te groeien.
Big Bazar wordt overgenomen door BB Retail, dat is opgericht door ondernemer Heerke Kooistra, die veel expertise heeft op het gebied van inkoop en discount. Kooistra ziet naar eigen zeggen kansen in Big Bazar, dat wel een website heeft maar geen webwinkel.
In totaal is Mirage Retail momenteel goed voor 710 winkels en 8.100 werknemers. Witteveen benadrukt in een verklaring dat het de afgelopen tijd is gelukt om het winkelconcern te vernieuwen en de weg naar winstgevendheid terug te vinden. Aan die strategie, waarbinnen ook webwinkelactiviteiten een belangrijke plaats innemen, zal nu verder gewerkt worden.
In maart dit jaar gaf Witteveen in de podcast The Next Move van Business Insider en Diederik Heinink een toelichting op de timing van de beursgang. “De corebusiness die we nu hebben opgebouwd is gewoon een heel goede, gezonde business. Onze kostencomponent is goed, onze marge is goed. Dat kunnen we allemaal afvinken.”