Ongelukken voorkomen in het verkeer willen we allemaal. Met de software, camera’s en sensoren van Mobileye wordt dat een stukje makkelijker. Het bedrijf maakt de ‘ogen’ van zelfrijdende auto’s.
En dat is blijkbaar heel waardevol. Intel heeft namelijk grof geld over voor de kennis van het Israëlische bedrijf.
De Amerikaanse chipmaker telt 15,3 miljard dollar neer voor Mobileye, dat een houdstermaatschappij in Nederland heeft. Dat maakte Intel maandag bekend.
Daarmee betaalt de chipfabrikant een bonus van 4,7 miljard dollar boven op de beurswaarde van Mobileye, dat sinds 2014 genoteerd is aan de New York Stock Exchange.
Slimme camera
Mobileye is in 1999 opgericht door Ziv Aviram en Amnon Shashua. Het bedrijf ontwikkelt geavanceerde technologieën voor de auto-industrie om het rijden veiliger en makkelijker te maken en heeft ongeveer 70 procent van de wereldwijde markt in handen.
Zo maakt Mobileye onder meer een apparaat dat waarschuwt voor botsingen en zorgt dat de auto in de juiste rijbaan blijft. Het systeem bestaat uit een slimme camera voor op je voorruit, een alarmkastje en een display waarop je als chauffeur de waarschuwingen kan bekijken.
De camera is in staat om de afstand tot je voorligger en snelheid te berekenen en voetgangers of fietsers te detecteren.
Stel dat je 50 km/u rijdt in een gebied waar slechts 30 is toegestaan, dan geeft Mobileye je een waarschuwing met een geluidje maar ook op het schermpje.
In de onderstaande video zie je hoe dat werkt.
Het bovenstaande product is een los systeem dat in alle auto's kan worden geplaatst. Maar Mobileye bouwt de systemen ook in auto's in.
In dat kader werkt het bedrijf aan een betaalbare zelfrijdende auto, waarvoor het in 2013 een investering van 400 miljoen dollar kreeg.
Vorig jaar ging Mobileye bovendien in zee met het consortium HERE van de Duitse autofabrikanten BMW, Audi en Daimler. HERE is de voormalige kaartentak van het Finse Nokia die in 2014 is verkocht aan de Duitsers. Samen willen de partijen werken aan volledig autonome auto's.
Dat Intel miljarden overheeft voor Mobileye is een teken van de enorme versnelling in de ontwikkeling van slimme en zelfrijdende auto's in de afgelopen jaren. Onder meer Google-dochter Waymo, taxibedrijf Uber, elektrische automaker Tesla en bijna alle grote autofabrikanten werken aan de ontwikkeling van autonome voertuigen.
Dat zorgt behalve voor een concurrentiestrijd tussen autobouwers ook voor een race onder chipmakers en andere toeleveranciers om een sterke positie te veroveren.
In dat verband werkt het Amerikaanse chipbedrijf Qualcomm aan de vorig jaar aangekondigde overname voor 47 miljard dollar van het Nederlandse NXP. Die vroegere chipdivisie van Philips is sinds zijn verzelfstandiging in 2006 uitgegroeid tot de grootste leverancier van chips aan de auto-industrie.
Intel missed mobile almost entirely and trying to make sure it doesn't miss the next tech waves.
— Benedict Evans (@BenedictEvans) 13. März 2017
Intel verwacht dat de markt voor systemen en dienstverlening op het gebied van zelfrijdende auto's kan groeien tot een omvang van zo'n 70 miljard dollar in 2030. Auto's worden door de ontwikkelingen van de komende jaren "datacentra op wielen", aldus de chipfabrikant.