De Nederlandse banken hebben op de markt voor online betalen een ijzersterke positie met het iDEAL-systeem. Maar met de opkomst van mobiel betalen doemen alternatieven op.

Dat meldt Retailwatching.nl.

Meer dan de helft van de online aankopen wordt met iDEAL afgerekend. Met 53 procent van alle online transacties is het volgens de eCommerce Payment Monitor de meest gebruikte online betaalmethode in Nederland.

Joachim de Boer, directeur bij DeOnlineDrogist.nl en mede-oprichter van de payment service provider Ginger Payments, is er niet zo zeker van dat iDEAL die machtspositie kan vasthouden. Hij onderscheidt drie belangrijke uitdagers.

Van vooraf naar achteraf betalen

“Ik verwacht dat het betalen in de toekomst verschuift van alles vooraf naar alles achteraf betalen”, begint De Boer. “Dat blijkt ook uit een steeds groter marktaandeel van aanbieders als Klarna en AfterPay. Die ontwikkeling wordt gevoed door de groei van mobiel, waarbij consumenten snel door willen zonder hun betalingsgegevens in te voeren. Dat kan op een later moment via een ander device.”

De directeur van DeOnlineDrogist.nl ziet verder mogelijkheden in het bundelen van allerlei verschillende transacties. “AfterPay kan betalingen bij bijvoorbeeld openstaande betalingen bij bol.com en Coolblue bundelen en die aan het eind van de maand in één rekening naar de klant sturen. Die kan op zijn beurt de transactie afronden als hij zijn salaris binnenheeft. Dat gaat sowieso gebeuren.”

Apple Pay

De Boer ziet ook ruimte weggelegd voor de nieuwe betaalmethode van Apple. De technologiegigant kondigde afgelopen najaar de komst van Apple Pay aan, die inmiddels door vooral veel retailers in de Verenigde Staten is omarmd.

Consumenten kunnen dankzij deze betaalservice bij geselecteerde ketens betalen via NFC, de technologie die Nederlandse banken ook gebruiken bij het uitrollen van contactloos betalen in ons land.

Apple Pay haalt de betaalgegevens uit onder meer de Passbook-app, waardoor gebruikers hun iPhone alleen maar bij de betaalterminal hoeven te houden. Identificatie gebeurt vervolgens met een vingerafdruk met behulp van Touch ID. Dat vindt echter allemaal plaats in de fysieke winkel, waar iDEAL niet vertegenwoordigd is.

Apple Pay kan volgens De Boer echter ook online hoge ogen gooien, opnieuw dankzij de groei van mobiel. “Wanneer het winkelwagentje is gevuld, kan de klant kiezen voor Apple Pay en de betaling via een vingerafdruk op zijn telefoon bevestigen.” Het nadeel is volgens hem dat Apple Pay zich vooralsnog alleen op creditcards richt en Nederland niet bepaald een ‘creditcardland’ is. Met twaalf procent van alle transacties is de creditcard overigens wel de populairste betaalmethode na iDEAL.

MasterPass

MasterCard zou volgens De Boer nog wel de grootste concurrent voor iDEAL kunnen worden. Met zijn MasterPass wil de betaalorganisatie in samenwerking met banken er namelijk voor zorgen dat de debitcard, de normale pinpas, gebruikt kan worden als creditcard bij online transacties. Gebruikers kunnen die pas namelijk samen met hun adresgegevens en loyaliteitsgegevens toevoegen aan de digitale wallet.

De Maestro-bankpas dient daar door de bank echter wel geschikt voor gemaakt te worden, weet hij. “Een gewone pinpas beschikt net als de creditcard over een (PAN-)nummer, maar die wordt door banken niet geprint op de kaart zelf. De banken zijn in ons land namelijk gebaat bij betalingen via iDEAL, omdat ze daar geld op verdienen.”

MasterCard probeert daar nu echter verandering in te brengen, ziet De Boer. “Ze hebben in ieder geval de kracht om de betaalmethode heel groot te maken in Nederland, zoals nu al het geval is in België en Engeland.”

“Als webwinkelier heb ik het liefst dat de klant met iDEAL betaalt, omdat je gegarandeerd je geld krijgt. Het is een onomkeerbare transactie”, zegt De Boer.

Maar dat betekent tegelijkertijd dat de consument de betaling niet kan terugdraaien en dus bij malafide webshops zijn geld kwijt is. De klantenservice van DeOnlineDrogist.nl wordt geregeld opgebeld door ongeruste klanten die bij Radar of Kassa gezien hebben dat betalen met iDEAL onveilig kan zijn. “Omdat concurrenten de consumenten bang maken voor iDEAL, moeten ze wel hun propositie aanpassen.”

Lees ook op Retailwatching en Retailnews.nl

De aantrekkingskracht van de Apple Store

Dit verklaart het succes van La Place

Schoenenreus: na doorstart alweer 21 winkels gesloten

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl