De betrokken website belt en vertelt ondernemers dat ze een abonnement hebben.
Als ze dit willen stopzetten met een handtekening, dan tekenen ze, in
werkelijkheid voor een meerjarig contract met MKB Online.
MKB Nederland schat dat kleine ondernemers jaarlijks tussen de 400 en 500
miljoen euro kwijt zijn aan dit soort praktijken.
‘De associatie wordt gewekt dat MKBinNederland.nl gelieerd is aan MKB
Nederland. We zijn helemaal zat dat de naam misbruikt wordt’, zegt Els
Prins, namens MKB Nederland belast met fraudebestrijding.
Prins benadrukt dat je als ondernemer niet dom bent als je erin trapt. ‘Ze
zijn getraind in het geraffineerd oplichten van mensen. Het lijkt zo
verschrikkelijk echt.’
Steunpunt Acquisitiefraude
Het Steunpunt Acquisitiefraude (SAF) werkt nauw samen met MKB Nederland om het
probleem aan te pakken.
Directeur Fleur van Eck legt uit wat SAF doet voor de ondernemers: ‘Wij geven
advies over hoe te handelen, wij kunnen juridische ondersteuning bieden in
het correspondentietraject en eventueel bijstaan in een civiele procedure.
Momenteel zijn 95 klachten over betreffend bedrijf bij de stichting
geregistreerd voor een totaalcontract bedrag van ruim een ton.’
Er zijn twee manieren waarop momenteel grootschalig gefraudeerd wordt.
1. “Mass marketing fraud”.
Twee voorbeelden hiervan zijn de spooknota's, op facturen lijkende
aanbiedingen, voor niet bestaande advertentiemedia en de internationale
business guides: vermeende internationale zakengidsen. Op de website van SAF
staan ze uitgelegd.
2. De individuele acquisitiefraude veelal via de telefoon
In het geval van MKBinNederland.nl vertelt men dat er een abonnement loopt
waar vanaf heden voor betaald moet worden. Om af te melden moet een fax of
e-mail worden ondertekend. In werkelijkheid wordt er juist een abonnement
aangegaan. Zo betalen de ondernemers al snel tussen de 700 en 1000 euro.
Fleur van Eck: ‘Dit is de meest lastige vorm om aan te pakken vanwege moeizaam
te verzamelen bewijs. De misleidende telefoontjes worden door de ondernemer
niet opgenomen, daarna wordt hij in de fuik geleid daar hij op grond van dat
misleidende telefoontje een fax moet tekenen die een langdurig contract
behelst.’
MKBinNederland weigerde desgevraagd commentaar.
Proefproces
MKB Nederland start nu een proefproces om de Wet Oneerlijke Handelspraktijken
uit te laten leggen door de rechter. Vooralsnog wordt de wet voornamelijk
gebruikt in de relatie aanbieder - consument en niet tussen bedrijven.
MKB Nederland gaat met goed vertrouwen het proces aan. Prins spreekt zelfs van
een drietrapsraket. Met dit proefproces stopt de fraude, wordt er bij winst
jurisprudentie gecreëerd en bij verlies een sterke lobby richting de
politiek.
Lees meer:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl