- Mkb’ers dekken zich nog onvoldoende in tegen de gevaren van het leveren op krediet, zegt financieel directeur Monique Busch van kredietverzekeraar Coface Nederland tegen CFO.nl.
- Volgens Busch hebben veel ondernemers in het mkb geen idee wat een kredietverzekering voor ze kan betekenen.
- Het gaat volgens haar niet alleen om de polis, maar ook om de bijkomende voordelen die de verzekeraar kan leveren.
- Lees ook: Voor het eerst in jaren winstdaling bij meer dan de helft MKB – klappen vallen in bouw en industrie
Het leveren op krediet aan klanten heeft vaak risico’s die door veel ondernemers in het mkb onbekend of onderschat worden. Het indekken hiertegen wordt dan ook niet heel veel gedaan, iets waar financieel directeur Monique Busch van kredietverzekeraar Coface Nederland graag verandering in wil brengen.
“Ik wil een ambassadeur worden voor de kredietverzekering. Mijn missie is dat er aan iedere bestuurstafel op z’n minst over wordt nagedacht”, zegt Busch in een interview met CFO.nl. Volgens haar is het niet alleen belangrijk dat finance professionals op de hoogte zijn van de risico’s van het leveren op krediet, maar ook van wat een kredietverzekering kan bieden.
Dat laatste gaat namelijk verder dan alleen het beschermen tegen betalingsproblemen van klanten. Volgens Busch zien ondernemers de toegevoegde waarde die een verzekeraar op dit gebied kan leveren over het hoofd. Door de grote kennis van het financiële landschap en de verschillende markten, kunnen er bijvoorbeeld risico-analyses gemaakt worden voordat een bedrijf een nieuwe markt betreedt.