De snelwegen A7 en A8 ten noorden van Amsterdam moeten worden verbreed en aangepast om toekomstig fileleed te voorkomen.

Als dat niet gebeurt, ontstaan er in 2030 flinke problemen op deze wegen. Ook de A9 moet onder handen worden genomen, maakte minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) donderdag bekend in Westzaan.

Ze gaf samen met de provincie Noord-Holland en de stadsregio Amsterdam het startsein voor de aanpak van de snelwegen, die volgend jaar begint met een onderzoek naar het verbreden en aanpassen van de A7 en A8 tussen de Coentunnel en Purmerend-Noord. Hiervoor is 300 miljoen euro gereserveerd in het Infrastructuurfonds.

A8 doortrekken

Daarnaast willen de provincie en stadsregio de A8, die nu ophoudt ter hoogte van Westzaan, doortrekken via een nieuwe provinciale weg naar de A9 bij Heemskerk. Hierdoor verdwijnt het doorgaande verkeer uit de woongebieden van Krommenie en Wormerveer.

Dit project komt voor rekening van de provincie en regio. Zij hebben hiervoor 110 miljoen euro uitgetrokken, maar de kosten worden hoger ingeschat op zo’n 150 miljoen euro. Naar het restant zoeken de partijen nog, zei gedeputeerde van de provincie Elisabeth Post. Volgens haar wordt al 39 jaar over dit project gesproken.

Nieuwe technieken

De minister wil verder op de A9 tussen Alkmaar en Raasdorp de filedruk verminderen door inzet van nieuwe technieken om het verkeer beter te begeleiden. Ze gaat met het bedrijfsleven in overleg om meer werknemers uit de spits te halen.

Ook wordt gekeken naar gebruik van de reservecapaciteit van de beide Coentunnels, die na opening in 2014 nog ruimte hebben voor twee extra rijstroken. Hierdoor is uitbreiding naar zes en vier rijstroken mogelijk.

Milieudefensie kritisch

Milieudefensie is kritisch op de plannen van Schultz. "De minister wil weer asfalteren en dat is in dit geval echt de domste oplossing."

Een woordvoerder van Milieudefensie laat weten dat de minister voorbijgaat aan maatschappelijke ontwikkelingen. "Er komt helemaal geen flinke groei van het aantal auto's, zoals zij denkt. Door vergrijzing en de crisis, jongeren die in de stad wonen en geen auto kopen, meer flex- en thuiswerkers en dus steeds minder forensen. Dus het is heel raar om nu zo veel asfalt neer te leggen dat er straks werkloos bij ligt. Want het geld is ook hartstikke op.''

Wel enthousiast reageerden de provincie Noord-Holland en de Stadsregio Amsterdam. Gedeputeerde Elisabeth Post (VVD) zei heel blij te zijn met de investeringen in de bereikbaarheid van het gebied. VVD-wethouder Dennis Straat van Zaanstad meldde namens de stadsregio dat samenwerking het devies is. "Het Rijk richt zich op de A7, A8 en A9 en wij als regio richten ons op doortrekken van de A8." De stadsregio steekt hier volgens hem 40 miljoen euro in.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl