Heineken heeft de nettowinst vorig jaar ruimschoots zien halveren tot 1,36 miljard euro. De bierbrouwer had onder meer last van een afvlakkende economische groei in een aantal belangrijke markten.
Het volume van de Heineken in het internationale premiumsegment daalde in 2013 met 1,8 procent tegenover een sterke groei van 5,3 procent in het voorgaande jaar. Dit resultaat is een gevolg van lagere volumes in de belangrijke markten de Verenigde Staten, Vietnam en Frankrijk. In Frankrijk is dat vooral te wijten aan de substantiële accijnsverhoging in januari 2013, waarna Heineken de voorraad afbouwde.
Exclusief eenmalige posten daalde het resultaat onder de streep met 4,6 procent tot 1,59 miljard euro. De geconsolideerde omzet groeide, mede dankzij overnames, met 4,5 procent tot 19,2 miljard euro. De operationele winst viel met 2,94 miljard euro 10 procent hoger uit dan in 2012.
Heineken stelt over het afgelopen jaar voor een dividend uit te keren van 0,89 euro per aandeel, net zoveel als een jaar eerder.
'Uitdagend jaar'
Bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer sprak van een "uitdagend jaar'' waarin Heineken geraakt werd door economische tegenwind en "ongunstige ontwikkelingen in wet- en regelgeving''.
Vorig jaar kon het bedrijf bovendien nog een meevaller bijschrijven van een kleine 1,5 miljard euro als gevolg van de overname van Asia Pacific Breweries (APB).
Van Boxmeer benadrukte dat Heineken desondanks kon blijven investeren in zijn merken en producten. In de tweede helft van het jaar was een verbetering te zien van de verkoop in onder meer West-Europa, aldus de topman.
Volumegroei in opkomende markten
Waar Heineken in 2013 alleen dankzij overnames de omzet wist op te voeren, verwacht het dat in 2014 op eigen kracht te kunnen doen. Daarbij gaat het bedrijf uit van volumegroei in opkomende markten in Afrika, het Midden-Oosten, Azië en Latijns-Amerika.
De bierconsumptie in West-Europa zal naar verwachting afnemen. Valutaschommelingen zullen wel een dempend effect hebben op de omzetgroei.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl