Adidas, ’s werelds op een na grootste maker van sportartikelen, heeft in het derde kwartaal 8 procent minder winst behaald dan een jaar eerder als gevolg van tegenvallende verkopen in West-Europa en Noord-Amerika.
De nettowinst kwam uit op 316 miljoen euro, maakte het Duitse sportmerk donderdag bekend.
Het resultaat is in lijn met de verwachtingen van analisten. Adidas waarschuwde in september al voor een tegenvallende winst en omzet voor dit jaar. Het bedrijf heeft veel last van een waardedaling van een hele reeks valuta ten opzichte van de euro. Ook is er dit jaar geen belangrijk internationaal voetbaltoernooi om de verkopen een extra stimulans te geven.
Adidas herhaalde donderdag de verwachting van september dat de nettowinst voor 2013 zal uitkomen tussen 820 en 850 miljoen euro. Eerder ging Adidas nog uit van 890 à 920 miljoen euro.
Exclusief wisselkoerseffecten rekent het sportmerk voor dit jaar nog steeds op een lichte omzetgroei. Over de eerste 9 maanden behaalde Adidas een omzet van zo'n 11 miljard euro. Volgens Adidas is dat exclusief wisselkoerseffecten vergelijkbaar met een jaar geleden.
Adidas verwacht dat het WK voetbal in Brazilië volgend jaar leidt tot betere cijfers. Het sportmerk verkoopt dan onder meer tenues van nationale ploegen en de ballen die tijdens het voetbaltoernooi worden gebruikt. Topman Herbert Hainer liet onlangs al weten dat Adidas op schema ligt om de beoogde omzet van 17 miljard euro in 2015 te halen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl