- Het fenomeen krimpflatie is de afgelopen jaren een bekend begrip geworden bij producten van supermarkten: ‘minder inhoud’ tegen dezelfde prijs.
- Maar fabrikanten van levensmiddelen gebruiken ook andere trucs.
- Volgens de Consumentenbond wordt bij flink wat producten bezuinigd op dure ingrediënten.
- Lees ook: Deze vogelnestjes kunnen meer dan $1.000 kosten in China – in Indonesië worden enorme vogelhotels gebouwd om de ‘Kaviaar uit het Oosten’ te oogsten
Toen de inflatie fors omhoog schoot in 2022 en 2023 en prijzen in de supermarkt hard stegen, deed het fenomeen krimpflatie z’n intrede. Fabrikanten van levensmiddelen hielden soms optisch gezien de prijzen gelijk, maar stopten kleinere hoeveelheden in bijvoorbeeld een potje of pak.
De Consumentenbond vond afgelopen jaar tientallen voorbeelden van krimpflatie. “Zo stopt Sportlife minder kauwgom in een potje, Ariel minder waspoeder in een pak en Andrélon minder conditioner in een fles. Terwijl de prijs gelijk blijft”, meldde de consumentenorganisatie in oktober vorig jaar.
Ook gaat soms de inhoud omlaag en de prijs omhoog. Dat was volgens de bond het geval bij onder meer Vanish Oxi Action-vlekkenverwijderaar en Vision-zonnebrandmiddel. Hierdoor betaalden consumenten respectievelijk 13 en 28 procent meer voor het product.
Maar bezuinigen kan ook op een andere manier. In een nieuw onderzoek stelt de Consumentenbond dat fabrikanten van levensmiddelen bezuinigen op dure ingrediënten.
Minder kwaliteit voor je geld: producenten van levensmiddelen bezuinigen op dure ingrediënten
Uit een steekproef bij ruim zeshonderd producten in de supermarkt komt naar voren dat bij meer dan een kwart van de producten de samenstelling sinds 2019 is veranderd.
Zo bevat slagroomijs minder slagroom en kippensoep minder kip. "De fabrikanten hangen al deze 'verbeteringen' niet aan de grote klok. Terwijl als ze maar een beetje meer van het hoofdingrediënt in een product stoppen, ze dit meestal wel luid verkondigen", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.
De Consumentenbond vond onder meer dat het visgehalte bij de lekkerbekjes van Albert Heijn van 75 procent naar 55 procent is verlaagd. Verder ging het aandeel olijfolie in bakproduct Bertolli vloeibaar van 20 procent naar 7 procent. En supermarkt Plus stopt 6 procent bosvruchten in de huismerksiroop met bosvruchtensmaak, waar het eerder 19 procent was.
In 60 procent van gevallen ging het om veranderingen bij huismerken van supermarkten, aldus de consumentenorganisatie.
Als reden voor de aanpassingen geven fabrikanten de gestegen grondstofprijzen. De Consumentenbond noemt de bezuinigingen van fabrikanten 'beknibbelflatie' omdat de prijs van de aangepaste levensmiddelen volgens de consumentenorganisatie vaak gelijk blijft of zelfs stijgt.