Een opvallende stijger op Wall Street woensdag: het geplaagde socialenetwerkbedrijf Twitter. Het aandeel sloot bijna 8 procent hoger nadat er in het eerste kwartaal meer gebruikers bijkwamen dan analisten hadden verwacht.
Voor het vierde kwartaal op rij zag Twitter het aantal dagelijkse gebruikers toenemen, ditmaal met 14 procent. Het aantal maandelijkse gebruikers zwol met 9 miljoen aan ten opzichte van de laatste drie maanden van vorig jaar, tot 328 miljoen.
De aanwas van gebruikers is een belangrijke maatstaf voor marktvorsers. Twitter verdient net als Facebook zijn geld met het tonen van advertenties. Om succesvol te zijn met zo’n advertentiemodel is schaal van cruciaal belang: er moeten genoeg leden zijn om reclame aan te tonen, anders zoeken adverteerders een ander platform.
Twitter slaagde de afgelopen jaren er niet in om voldoende nieuwe gebruikers aan zich te binden, en dat vertaalde zich een tragere groei van de omzet.
Wil het bedrijf op de lange termijn succesvol zijn, dan zal het bedrijf toch echt meer gebruikers moeten trekken. De 9 miljoen die er in het eerste kwartaal bijkwamen is een positieve verrassing.
Toch ligt Twitter mijlenver achter op de concurrentie. Qua grootte is het sociale netwerk de afgelopen jaren voorbijgestreefd door Instagram, Pinterest en Snapchat. Grote broer Facebook is helemaal buiten bereik, met bijna 2 miljard actieve gebruikers.
Adverteerders kunnen hun dollars of euro’s maar een keer uitgeven. De kans is groter dat ze dat doen bij marktleider Facebook, dat over uitgekiende mogelijkheden beschikt om gericht te adverteren, dan dat ze kiezen voor het vierde of vijfde sociale netwerk ter wereld.
Dat Twitter in zwaar weer zit, blijkt uit de omzet. Die zakte vorig kwartaal met 8 procent, naar 548 miljoen dollar.
Wel wist Twitter mede dankzij kostenbesparingen zijn nettoverlies met een kwart te verkleinen, tot 62 miljoen dollar. Wellicht kan het bedrijf in een later kwartaal dit jaar een plus noteren onder streep. Dat zou voor het eerst in Twitters geschiedenis zijn.