Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, heeft in het derde kwartaal minder bestellingen voor maaltijden ontvangen dan een jaar eerder. Die daling was te zien in alle regio’s waar het bedrijf actief is, maar vooral op de Noord-Amerikaanse markt gingen de zaken minder. De onderneming uit Amsterdam kampt al langer met krimp van de orders, onder meer door felle concurrentie en omdat consumenten terughoudender zijn geworden met het bestellen van maaltijden.

Volgens Just Eat Takeaway werden in de afgelopen periode via zijn platformen in totaal 211,1 miljoen maaltijdbestellingen geplaatst, een daling van 6 procent op jaarbasis. Over de eerste negen maanden van dit jaar ging het om 656,7 miljoen bestellingen, een krimp van 5 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Op de Noord-Amerikaanse markt daalden de orders met 11 procent. Ook in Zuid-Europa, Australië en Nieuw-Zeeland werden fors minder bestellingen verwerkt. In Noord-Europa, het Verenigd Koninkrijk en Ierland ging het om kleine minnen. Die regio’s zijn goed voor circa 60 procent van alle orders voor de gehele groep.

Het aandeel Just Eat Takeaway zakte op de Amsterdamse beurs woensdag bijna 4 procent.

Klanten bestelden voor 6,3 miljard via Just Eat Takeaway

Met alle bestellingen die via platforms van Just Eat Takeaway liepen was een bedrag van ruim 6,3 miljard euro gemoeid. Dat is 3 procent minder dan een jaar terug. Over de eerste negen maanden kromp dat bedrag met 2 procent tot 19,6 miljard euro.

Ook dat komt vooral door de Noord-Amerikaanse markt. In Noord-Europa, het Verenigd Koninkrijk en Ierland waren hier namelijk wel plussen te zien. Just Eat Takeaway spreekt dan ook van een "positief momentum" voor die markten.

Just Eat Takeaway is ook nog steeds bezig met een gedeeltelijke of volledige verkoop van het Amerikaanse dochteronderdeel Grubhub. Volgens het bedrijf is er geen zekerheid dat er een deal gesloten zal worden.

Grubhub werd in 2021 overgenomen voor 7,3 miljard dollar en er zijn al miljarden afgeschreven op de waarde van het dochterbedrijf. Topman Jitse Groen verklaarde in een toelichting dat de Amerikaanse activiteiten beter worden gerund dan in het verleden, maar dat Just Eat Takeaway geen grote investeringen in Grubhub meer wil doen.

Verder blijft de beursgenoteerde onderneming bij haar winstverwachting. De onderneming rekent op een aangepaste winst voor aftrek van belastingen, rentes en afschrijvingen van 450 miljoen euro in 2024.

LEES OOK: Flitsbezorger Getir overweegt naar verluidt te vertrekken uit Nederland en andere Europese landen