Het oude enthousiasme voor elektrisch autorijden laaide begin deze week weer op tijdens een internationale conferentie in Berlijn. Autofabrikanten en politici zeiden hun schouders er onder te willen zetten, maar wezen uiteindelijk vooral naar elkaar. Duitsland wil in 2020 een miljoen elektrische voertuigen hebben rondrijden. De vraag is of dat gaat lukken. Met slideshow
De line-up op de internationale conferentie voor Elektrische Mobiliteit van maandag 27 en dinsdag 28 mei in Berlijn was indrukwekkend. De organisatie was in handen van de Duitse regering en die was met een forse delegatie aanwezig, met onder meer bondskanselier Angela Merkel, en drie ministers (Ramsauer van Verkeer, Rösler van Economie en Altmeier van Milieu). Andere politieke zwaargewichten waren de Chinese minister van Technologie Wan Gang, de Britse staatssecretaris voor Transport Norman Baker en EU-commissaris voor Verkeer Siim Kallas.
Vanuit het bedrijfsleven waren bestuursleden van Daimler, Peugeot Citroën, Toyota, Opel, Volkswagen, BMW, Deutsche Bahn, Vattenfall, BASF en Nokia aangeschoven. Ook veel wetenschappers en vertegenwoordigers van internationale denktanks namen deel aan de conferentie. Die grote opkomst geeft volgens minister Philipp Rösler aan dat de bereidheid groot is ‘om voor elektrische mobiliteit te strijden’.
Strijd
Want zo voelt het voor veel sprekers; een strijd. “We moeten heel hard trekken aan dit project om het van de grond te krijgen”, zegt Rösler. “De Duitse regering wil met deze conferentie duidelijk maken dat dit de toekomst is.” De Chinese minister Gang zegt het stelliger. “Dit is voor ons de enige weg. Een autodichtheid zoals in Europa, dat kunnen we in China niet aan. Het milieu niet, maar ook de inwoners niet.” De minister laat plaatjes zien van hoofdstad Beijing gehuld in grauwe smog. “Het aantal auto’s in China is de laatste vijf jaar verdubbeld. Eind 2012 waren het er 120 miljoen. Dat baart ons grote zorgen, we moeten heel veel en heel snel veranderen.”
Nog geen doorbraak
De geschetste noodzaak en de enthousiaste woorden van de politici ten spijt, de industriëlen hebben de nodige kritiek. CEO van Opel Karl-Thomas Neumann is daar een voorbeeld van. “De politiek roept graag dat de technologie en de auto-industrie het wel oplost. Maar feit is dat niemand op dit moment nog een batterij heeft ontwikkeld die voor de echte doorbraak zorgt.”
Opel is op dit moment marktleider in Europa met een aandeel van 22 procent op het gebied van elektrische auto's met het model Ampera. CEO Neumann: “Mooi, maar het absolute aantal is echt onbevredigend. In totaal hebben we iets meer dan vijfduizend auto's verkocht. Met name in Nederland, want daar zijn de CO2-regels streng, waardoor het loont een elektrische auto te kopen.” Neumann vindt dat de Duitse auto-industrie er flink aan moet trekken. “Als Duitsland de slag naar de elektrische auto niet kan maken, dan verliest het zeker de positie van wereldmarktleider.”
Halfhartige inzet
Deutsche Bahn-chef Rüdiger Grube vindt dat de inzet van politiek en fabrikanten nog te halfhartig is. “De fabrikanten moeten meer doen om de consument over te halen. Er zijn meer en betere ideeën nodig om de consument te overtuigen. Maar de politiek kan dit probleem niet alleen op het bordje van de industrie leggen. Dat er nu samenwerking is tussen universiteiten en de industrie is goed, maar het moet nog veel intensiever.” Rüdiger zet in op een uitgebreid netwerk van elektrische carsharing-bedrijven in combinatie met een treinkaartje voor de langere afstanden.
Een miljoen in 2020
De Duitse regering heeft sinds 2007 al voor 500 miljoen euro gestoken in onderzoek naar elektrische auto's, waarvan 160 miljoen speciaal voor het verbeteren van batterijen. De ambitie is om van Duitsland wereldmarktleider te maken op het gebied van elektromobiliteit; auto's, aandrijfsystemen en andere componenten. In 2020 moeten er een miljoen elektrische voertuigen in Duitsland rondrijden, in 2030 moeten dat zes miljoen zijn, op een totaal van 43 miljoen auto's in Duitsland (VDIK, januari 2013).
Ook de Duitse fabrikanten zitten niet stil. Voor hen wordt 2014 een belangrijk jaar als ze in totaal zestien volledig elektrische auto's op de markt brengen. Intussen werken bedrijven als Continental aan betere aandrijfsystemen en ThyssenKrupp ontwikkelt een materialenmix van staal en carbon om de carrosserie fors lichter te maken. Autofabrikanten hebben samen al zo'n 17 miljard euro gestoken in onderzoek.
Veel gebeuren
Om aan de 1 miljoen auto's in 2020 te komen, moet er nog veel gebeuren. Eind 2012 reden er in Duitsland nog geen 3500 auto's met een elektromotor. Daarmee is het marktaandeel slechts 0,11 procent, beduidend minder dan landen als de Verenigde Staten, Japan en Frankrijk. Volgens experts komt de geringe populariteit door het weinig attractieve aanbod van elektrische-auto's en het lage aantal laadstations.
De strijd om een betaalbare elektrische auto te ontwikkelen die door de consument wereldwijd wordt omarmt, verloopt moeizaam. Het gaat veel langzamer dan gehoopt, zegt minister Rösler. “Daarom moeten we zorgen dat onderzoek naar bijvoorbeeld betere batterijen stimuleren.” Rösler wil Europese standaarden vaststellen. “Pas dan kunnen we ook een goede partner zijn met China en de Verenigde Staten.”
Angst wegnemen
Uiteindelijk moet de consument de elektrische auto willen aanschaffen. Op verschillende momenten tijdens het congres proberen autofabrikanten het suffige imago van elektrisch rijden te doorbreken. “Elektrisch rijden is echt leuk”, roept BMW-directielid Herbert Diess uit. Daimler-baas Dieter Zetsche wil het grote publiek overtuigen door het te ervaren. “Onze elektrische autovloot van Car2Go – ondermeer beschikbaar in Berlijn en Amsterdam – maakt steeds meer mensen enthousiast voor elektrisch rijden.”
Voordat de consument massaal een elektrische auto aanschaft, zal dus eerst de angst voor de kleine actieradius en de hoge prijs moeten worden weggenomen. De politiek en de industrie wijzen nog naar elkaar. Minister Rösler wil daarom vooral geld stoppen in technisch onderzoek. Autofabrikanten als Daimler-baas Zetsche vinden dat de Duitse regering meer financieel moet bijspringen door bijvoorbeeld de consument subsidie te geven.
Minister Altmeier van Milieu had al een paar lokkertjes in petto om de elektrische auto aantrekkelijk te maken zoals belastingvoordelen en dat elektroauto's op de busbaan mogen rijden. Of dat de Duitse consument over de streep gaat trekken is de vraag. Veel zal afhangen van de prestaties en het prijskaartje van de modellen die in 2014 op de markt komen.
Bekijk de slideshow Fabrikanten showen elektrische auto's in Berlijn
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl