Betaal-tv en video-via-internet: traditionele telecombedrijven en kabelaars staan te watertanden bij de mogelijkheden. Superbeleggers Warren Buffett profiteert al in een vroeg stadium.
De groeiende populariteit van videodiensten die via internet worden aangeboden en andere vormen van betaal-tv mondt uit in een miljardenspel tussen traditionele telecombedrijven, kabelaars en andere techreuzen.
Het vooruitzicht van vaste abonnementsdiensten van kijkers biedt voor telecombedrijven een aantrekkelijk alternatief, nu inkomsten uit beldiensten stagneren door de opkomst van chatdiensten voor mobiel internet.
Bovendien is het voor aanbieders van supersnel mobiel internet een aanlokkelijk perspectief als ze hun klanten ook betaalde ‘content’ kunnen bieden. Zie daar de logica voor de Amerikaanse telecomreus AT&T om 49 miljard dollar neer te tellen voor het bedrijf DirecTV.
De overname werd zondagavond aangekondigd en moet nog worden goedgekeurd door de Amerikaanse mededingingsautoriteiten. Maar als het aan AT&T ligt wordt dit bedrijf straks de tweede aanbieder van betaal-tv in de VS, waar DirecTV ruim 20 miljoen klanten heeft. Daarnaast heeft DirecTV, dat betaal-tv via de satelliet aanbiedt, 18 miljoen klanten in Latijns-Amerika.
Betaal-tv en videodiensten: mobiel lonkt
DirecTV biedt zo drie strategische voordelen voor AT&T. Op de eerste plaats wordt AT&T door deze overname de tweede speler op de Amerikaanse markt voor betaal-tv. Het telecombedrijf heeft een relatief kleine eigen tv-dienst met 5,7 miljoen gebruikers.
Met DirecTV kan AT&T beter tegenwicht bieden aan een andere megafusie, die begin dit jaar werd aangekondigd: de beoogde combinatie van kabelbedrijven Comcast en TimeWarnerCable krijgt samen zo'n 30 miljoen klanten voor betaal-tv in de VS. Voor zowel AT&T/DirecTV als Comcast/TimeWarnerCable is cruciaal dat schaalgrootte mogelijkheden biedt om inkoopvoordelen te halen bij mediaproducenten.
Ander strategisch punt voor AT&T is dat DirecTV als aanbieder van satelliet-tv mogelijkheden biedt tot expansie in opkomende markten, waar de vaste infrastructuur voor telecomdiensten minder sterk ontwikkeld is.
En, zoals hierboven al genoemd, speelt op de derde plaats de slag om de markt voor supersnel mobiel internet. Het aanbieden van videodiensten kan een belangrijke troef worden om klanten te binden.
Buffett cash op tijd
Het risico bij bovengenoemde megadeals is vaak wel dat de voordelen en kansen te rooskleurig worden ingeschat en kopers te diep in de buidel tasten. Iemand die daar niet wakker van zal liggen is superbelegger Warren Buffett. Die gaf de 'jonge garde' bij zijn investeringsvehikel Berkshire Hathaway de afgelopen jaren al de ruimte om te anticiperen op een overnamegolf rond betaal-tvdiensten.
Zie ook dit artikel van Z24's Hendrik Oude Nijhuis: Waarom helpers Buffett dol zijn op satelliet-tv
Buffett's secondanten Tod Combs en Ted Weschler kochten de afgelopen jaren een belang van 3,8 procent in DirecTV. Berkshire heeft zo'n 23 miljoen aandelen DirecTV in bezit, tegen een aankoopwaarde van ongeveer 1 miljard dollar.
Bij de overnameprijs die AT&T momenteel biedt, kan Buffett dit belang van de hand doen voor het dubbele van de aankoopprijs, voor in totaal ruim 2 miljard dollar.
Netflix ziet bedreiging
Een partij die minder blij is het het grote overnamegeweld is Netflix, de aanbieder van videodiensten via internet.
Netflix koopt oude tv-series en films in en financiert daarnaast zelf producties die online woren aangeboden. Voor de distributie is Netflix echter afhankelijk van de breedbandruimte die telecombedrijven beschikbaar stellen.
Topman Reed Hastings van Netflix klaagde afgelopen maand dat de sterke concentratie die in de VS dreigt te ontstaan bij aanbieders van breedbanddiensten, kan leiden tot oneerlijke concurrentie. Voor kabelaars die zelf betaal-tv diensten aanbieden, is de verleiding immers groot om Netflix-gebruikers op te zadelen met hogere kosten voor het gebruik van breedband.
Lees ook
Netflix krijgt Nederlandse concurrentie: Videoland Unlimited
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl