Facebook heeft in de laatste drie maanden van vorig jaar 53 procent van de inkomsten behaald uit mobiele advertenties. Daarmee verdient het bedrijf voor het eerst het meest aan mobiel.
Dat was anderhalf jaar geleden wel anders. De socialenetwerksite had toen nog nauwelijks mobiele inkomsten. Dat baarde investeerders zorgen, omdat mensen steeds meer uren doorbrengen op smartphones en tablets.
Facebook stortte zich op het ontwikkelen van nieuwe technieken om reclames op smartphones te krijgen. En daarin is het geslaagd, met als kroon op het werk het vierde kwartaal van 2013. Daarin behaalde het voor het eerst meer inkomsten uit mobiel dan van desktops en laptops, blijkt uit de woensdag gepubliceerde kwartaalcijfers.
Facebook mag zich met recht een mobiel bedrijf noemen. Er zijn inmiddels 945 miljoen gebruikers die het sociale netwerk minstens een keer per maand via de mobiele telefoon checken. In totaal heeft Facebook 1,2 miljard maandelijks actieve gebruikers
De omzet in oktober, november en december kwam uit op 2,59 miljard dollar, 63 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee doet Facebook het aanzienlijk beter dan analisten hadden gedacht. Die verwachtten 2,33 miljard dollar aan inkomsten.
De kosten namen met ruim een derde toe tot 1,45 miljard euro. Dat kwam vooral doordat Facebook meer mensen in dienst nam en meer investeerde in technologie. De nettowinst kwam uit op 523 miljoen dollar, fors meer dan de 64 miljoen dollar van het vierde kwartaal in 2012.