- Microsoft wil dochterbedrijf Linkedin voorzien van een eigen Copilot, een AI-tool die bij andere onderdelen van het softwarebedrijf al wordt gebruikt.
- Uit interne documenten blijkt dat Microsoft de AI-capaciteiten van het zakelijke sociale platform wil versterken.
- LinkedIn maakt al gebruik van diverse AI-functionaliteiten.
- Lees ook: AI kan nu ook content maken die van influencers afkomstig lijkt: dat roept nieuwe vragen op voor influencer marketing
Microsoft wil investeringen in artificial intelligence (AI) mede gebruiken om zakelijk platform LinkedIn te voorzien van een eigen Copilot als AI-tool, volgens een intern document.
In het document, dat door Business Insider is ingezien, staat “LinkedIn” tussen diensten met al bestaande Copilots zoals GitHub, Security en Azure.
Het is onduidelijk wat de verwijzing naar LinkedIn Copilot specifiek betekent. Microsoft heeft al een door AI aangestuurde schrijfassistent en andere AI-tools voor LinkedIn.
De suggestie van een LinkedIn Copilot wekt wel de indruk dat het om grotere plannen gaat dan bestaande AI-tools, aldus een persoon die bekend is met de planning. Microsoft en LinkedIn reageerden niet op verzoeken om commentaar van Business Insider.
Copilot is het AI-model van Microsoft dat is gebouwd op een versie van de GPT-modellen van startup OpenAI. Microsoft bouwt Copilots in zijn producten om taken te automatiseren, zoals het samenvatten van e-mailwisselingen of vergaderingen en het analyseren van cyberbeveiligingsdreigingen.
De hype rond toepassingen van artificial intelligence heeft van Microsoft 's werelds meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf gemaakt met een waardering van meer dan 3.200 miljard dollar. De strategie begint zich ook uit te betalen door stijgende inkomsten.
LinkedIn heeft al diverse AI-functies
Microsoft kocht LinkedIn in 2016 voor 26 miljard dollar. De dochteronderneming heeft al een aantal AI-functies om berichten te herschrijven en te helpen met recruitment van nieuwe werknemers, maar LinkedIn heeft geen tools onder de naam Copilot naar buiten gebracht.
LinkedIn heeft een enorme schat aan gegevens die Microsoft zou kunnen gebruiken om AI-modellen te trainen en AI-tools te bouwen die speciaal zijn ontworpen voor gebruik op het professionele netwerk.
Elon Musk hanteert deze aanpak met alle gegevens op zijn sociale mediadienst X, en Meta gebruikt AI intensief om de 'engagement' en het adverteren op Instagram en zijn andere sociale netwerken te verbeteren.
Microsoft kondigde deze week op zijn jaarlijkse conferentie voor softwareprogrammeurs nieuwe AI-producten en -diensten aan, zoals zijn Copilot+-pc's en Team Copilot voor chats en vergaderingen op de werkplek binnen Microsoft Teams.