De interesse van softwaregigant Microsoft voor de video-app TikTok lijkt op het eerste gezicht niet erg logisch. Toch zijn er strategische voordelen.
TikTok zou Microsoft toegang geven tot een nieuwe markt: jongeren van Generatie Z die voornamelijk smartphones gebruiken.
Microsoft zou ook Google dwars kunnen zitten. TikTok is momenteel een belangrijke klant van Google Cloud.
ANALYSE – Microsoft staat bekend om besturingssysteem Windows voor pc’s en laptops en de kantoorsoftware van Office.
De softwaregigant wil nu de Amerikaanse activiteiten van video-app TikTok kopen van diens Chinese eigenaar. Dat lijkt op het eerste gezicht een nogal wild plan. Toch zit er wel degelijk strategische logica achter de overnamepoging.
De overname van TikTok draait vooral om gebruikersdata en clouddiensten. Microsoft zou met TikTok een soort YouTube voor een nieuwe generatie in handen kunnen krijgen.
In de VS telt TikTok meer dan 80 miljoen gebruikers. Mogelijk hoeft Microsoft niet de hoofdprijs te betalen, gelet op de dreiging van een verbod op TikTok in de VS door de Amerikaanse regering.
Groot voordeel voor Microsoft is de toegang tot een doelgroep waar de specialist op het gebied van bedrijfssoftware tot nog toe weinig voeling mee heeft: jonge smartphonegebruikers van Generatie Z.
Als een gebruiker TikTok downloadt, verzamelt de app automatisch een hoop informatie (al kun je volgens de privacyregels van TikTok bepaalde zaken uitsluiten als gebruiker). In principe geeft de app informatie door over de smartphone, de locatie van de gebruiker, data van andere sociale media en andere websites die de gebruiker bezoekt, aldus de privacy-verklaring van TikTok.
Microsoft is sterk aanwezig op laptops en pc's, maar legt het op de smartphone af tegen de besturingssystemen van Apple en Google (iOS en Android). Ook zoekmachine Bing van Microsoft heeft een relatief bescheiden positie op smartphones.
TikTok geeft Microsoft waardevolle data
TikTok kan Microsoft vitale inzichten geven in de manier waarop jonge generaties met smartphones omgaan en hoe je daarop kunt inspelen. Die data kan Microsoft onder meer gebruiken om bijvoorbeeld op de online advertentiemarkt de strijd aan te gaan met Google en Facebook.
Minstens zo interessant is dat Microsoft rivaal Google een slag kan toebrengen op het gebied van clouddiensten als het TikTok in handen krijgt. Hier concurreert cloudplatform Azure van Microsoft met Google Cloud.
Afgelopen jaar sloot TikTok een driejarige overeenkomst ter waarde van 800 miljoen dollar met Google Cloud, zo berichtte techsite The Information afgelopen maand.
Microsoft zou TikTok niet meteen kunnen wegkapen bij Google Cloud. Maar zodra het contract met Google afloopt, zou Microsoft TikTok kunnen koppelen aan de eigen clouddienst Azure. Daarmee zou Google Cloud flink wat omzet kwijtraken. Bovendien is TikTok voor Google Cloud een soort uithangbord om andere potentiële klanten te laten zien dat de clouddienst van Google in staat is om grootverbruikers goed te bedienen.
De interesse van Microsoft voor TikTok is dus minder ver gezocht dan op het eerste gezicht lijkt. Maar er zitten toch ook opportunistische trekjes aan. De Amerikaanse regering vreest dat de Chinese app gebruikt kan worden voor spionage-activiteiten van China en overweegt een verbod op TikTok in de VS.
Kortom: TikTok zit in het nauw, terwijl Microsoft diepe zakken heeft om een overname te financieren en kennelijk voldoende aanknopingspunten ziet om zijn positie op de smartphone te versterken.