Dat blijkt uit de jaarlijkse lijst van de meest gerenommeerde merken,
opgesteld door merkenadviesbureau BrandAsset, die donderdag is gepubliceerd.
Google kan zich voor het derde jaar op rij het sterkste merk van Nederland
noemen. Microsoft komt nieuw binnen in de top 10 en meteen op de tweede
plaats. Die positie kreeg het ten koste van Cliniclowns; die naam verdween
helemaal uit de lijst.
De derde plaats bleef voor woonwarenhuis Ikea, de vierde plek was onveranderd
voor pretpark Efteling. Ook de vijfde plek was voor een nieuwkomer onder de
tien sterkste: de NOS. De publieke omroep veroverde die plek ten koste van
Marktplaats, dat zakte naar plaats zeven.
Internetbedrijf Bol.com wist ook een plekje bij de eerste tien te bemachtigen.
Lego en de Nederlandse Hartstichting vielen buiten de lijst. De Senseo van
Philips daalde van de zevende naar de negende plaats, Coca-Cola sluit de rij.
Volgens BrandAsset neemt het aantal internet- en technologiemerken in de
hoogste regionen van de merkenlijst nog steeds toe. Naast Google en
Markplaats zijn dat dit jaar ook Microsoft en Bol.com. Bovendien zou de
populariteit van de NOS veel te maken hebben met de activiteiten op het
gebied van mobiel internet. Volgens de onderzoekers gaat de NOS met zijn
tijd mee, maar blijft het merk staan voor vertrouwen.
Algemeen directeur van de NOS Jan de Jong is erg blij met de verworven
positie. ,,We zien het als compliment voor de programma's die we maken en
hoe we deze aanbieden. De notering in de top vijf bevestigt voor mij het
belang dat de Nederlandse bevolking hecht aan een hoogwaardige,
onafhankelijke en publieke nieuwsvoorziening. De NOS raakt meer en meer
verankerd in de Nederlandse maatschappij en wordt nog onvermijdelijker. Dit
onderzoek toont dat andermaal aan'', reageert De Jong.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl